Wikimedia chapters/Reports/Wikimedia Chile/April 2015

2014
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
2016
2015
April
Español :

Reporte de actividades: Abril 2015

Reunión con el Departamento Jurídico de la DIBAM

Fecha: 1 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Reunión con organización/institución].
Lugar: Santiago, Chile [Biblioteca Nacional].
Intervención: Reunión [Eduardo Testart, Juan David Ruiz y Marco Correa].

Resumen/reporte:
Se realiza una reunión con José Cortés Vergara, Jefe del Departamento Jurídico de la DIBAM; Claudio Ossa Rojas, Jefe del Departamento de Derechos Intelectuales; Roberto Aguirre, Jefe del Departamento de Colecciones Digitales y Daniela Schütte; Coordinadora de Memoria Chilena, para revisar el tema de la posible liberación de logos por parte de la Biblioteca Nacional. En dicha reunión se clarifican algunos conceptos en torno a las licencias libres y otros aspectos legales relacionados con la normativa chilena.

Participación en GLAM-Wiki 2015

Foto grupal de GLAM-Wiki 2015.

Fecha: 10 al 12 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Comunidad Wikimedia].
Lugar: La Haya, Países Bajos.
Intervención: Exposición y asistencia a la conferencia [Marco Correa].

Resumen/reporte:
Wikimedia Países Bajos (WMNL) organizó la conferencia sobre iniciativas GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums o, en español, Galerías, Bibliotecas, Archivos y Museos), esto es, sobre actividades de colaboración entre instituciones GLAM y el movimiento Wikimedia. En representación de Wikimedia Chile, y gracias a una beca otorgada por WMNL, asistió el director Marco Correa, quien en su rol de coordinador de GLAM, expuso sobre el proyecto Discursos Oficiales de Salvador Allende y asistió a las diversas charlas y paneles desarrollados durante los tres días de conferencia.

Más información:

Editatón Ciencia y Tecnología en Chile

Editatón Ciencia y Tecnología en Chile.

Fecha: 11 y 12 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Editatón].
Lugar: Santiago, Chile [Universidad Federico Santa María, Sede Macul].
Intervención: Organización y participación [Directorio y otros socios de WMCL].

Resumen/reporte:
Wikimedia Chile, por invitación de SpaceApps Challenge 2015, la hackatón más grande del mundo convocada anualmente por la NASA y organizada en Chile por OpenStreetMap Chile, llevó a efecto la primera Editatón de Ciencia y Tecnología en Chile, y la tercera editatón realizada en Chile. Participaron 7 editores y 2 voluntarios presenciales, los que crearon 9 artículos en total, además se sumó un participante de forma remota, quien creó un artículo.

Más información:

Reunión Wikipedia en la Universidad 2015 en la UAH (II)

Fecha: 14 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Reunión con organización/institución].
Lugar: Santiago, Chile [Universidad Alberto Hurtado].
Intervención: Reunión [Eduardo Testart y Marco Correa].

Resumen/reporte:
Se realizó una reunión en que se trataron los detalles de la implementación de la actividad Wikipedia en la Universidad 2015 en la cátedra de Comunicación Interactiva, en la carrera de Gestión de Información, Bibliotecología y Archivística de la Universidad Alberto Hurtado (UAH), impartida por el profesor Enzo Abbagliati, entre ellos, el uso del programa de educación, la delimitación de los temas que los alumnos de dicho curso crearán y los parámetros de evaluación que utilizará el instructor del curso.

Reunión con Asociación Panamericana de Tecnólogos Médicos

Fecha: 17 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Reunión con organización/institución].
Lugar: Santiago, Chile.
Intervención: Reunión [Eduardo Testart].

Resumen/reporte:
Se realizó una reunión con Juan Carlos Araya, Presidente de la Asociación Panamericana de Tecnólogos Médicos. En dicha reunión se explica el contexto general del movimiento Wikimedia, y el funcionamiento general de los proyectos de la Fundación Wikimedia. A continuación se conversa sobre la posibilidad de trabajar en conjunto ya sea realizando alguna actividad como un taller de edición en Wikipedia, y también la posibilidad de liberar material a través de licencias libres compatibles con los proyectos de la Fundación Wikimedia.

Entrevista por nota en El Mercurio

Fecha: 20 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Entrevista].
Lugar: Santiago, Chile.
Intervención: Entrevistado [Eduardo Testart].

Resumen/reporte:
Eduardo Testart contestó algunas preguntas que formuló Margherita Cordano, periodista de Educación del diario El Mercurio de Santiago, a propósito de la presentación de Kacie Harold en la Conferencia Wikimedia Chile 2015, realizada en el bloque de «Wikipedia y la educación», que se llevó a cabo en el marco de la firma del Convenio de Colaboración entre Wikimedia Chile y la Biblioteca Nacional de Chile.

Más información:

Taller de edición Wikipedia en la Universidad 2015 - UAH (I)

Fecha: 22 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Charla/Taller de edición].
Lugar: Santiago, Chile [Universidad Alberto Hurtado].
Intervención: Presentación [Marco Correa].

Resumen/reporte:
Dentro del marco del proyecto Wikipedia en la Universidad 2015 se realizó el primer taller de Wikipedia en la Universidad en la cátedra de Comunicación Interactiva dictada en la Universidad Alberto Hurtado (UAH) por el profesor Enzo Abbagliati, en la que participaron catorce estudiantes y el profesor Abbagliati. La charla abordó inicialmente los pilares y políticas de Wikipedia, y el uso de licencias libres que permite la colaboración en los proyectos Wikimedia. Luego se explicó el formato de los artículos en Wikipedia y se ejercitó junto a los asistentes el uso del código wiki en el mismo.

Sesión de Directorio DO-2015-03

Fecha: 25 de abril.
Tipo de actividad: Interna [Sesión de Directorio].
Lugar: Santiago, Chile.
Intervención: Reunión ordinaria de los miembros del Directorio [Eduardo Testart, Juan David Ruiz, Lily Günther, Dennis Tobar, Marco Correa Pérez y Daniel Bravo].

Resumen/reporte:
Los temas tratados en la tercera sesión ordinaria del Directorio durante el año 2015 fueron: la ratificación y votación sobre las nuevas postulaciones a socio activo; la ratificación del reglamento para el proceso de postulación a directorio de la Corporación; la discusión sobre la participación en el evento SpaceApps 2015; y la presentación de la iniciativa para crear nuevas listas de correo para contactos de GLAM y Educación.

Asamblea General Ordinaria de Wikimedia Chile AO-2015-01

Asamblea General Ordinaria de Wikimedia Chile 2015.

Fecha: 25 de abril.
Tipo de actividad: Interna [Asamblea General].
Lugar: Santiago, Chile.
Intervención: Directorio y Miembros de WMCL.

Resumen/reporte:
Se llevó a efecto la cuarta asamblea general ordinaria de socios de WMCL. En la asamblea se dio cuenta de las actividades y del estado financiero de la Corporación, como también del reporte de actividades desarrolladas durante el año 2014, además se discuten las actividades pendientes de la Corporación para el año 2015. También se procedió a la elección de los miembros del segundo Directorio y a los integrantes del Tribunal de Honor y se determinó la cuota social ordinaria. Asistieron 17 socios activos.

Más información:

Taller de edición Wikipedia en la Universidad 2015 - UTEM (I)

Fecha: 27 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Charla/Taller de edición].
Lugar: Santiago, Chile [Universidad Tecnológica Metropolitana].
Intervención: Presentación [Eduardo Testart].

Resumen/reporte:
Dentro del marco del proyecto Wikipedia en la Universidad 2015, se realizó se realizó el primer taller de Wikipedia en la Universidad en la cátedra de Análisis y Recuperación de Información, dictada en la Universidad Tecnológica Metropolitana (UTEM) por el profesor Guillermo Toro, en la que participaron ocho estudiantes y el profesor Toro. En la presentación se explicaron los cinco pilares de Wikipedia con un énfasis en que consisten las licencias libres y el efecto que tienen en los proyectos de la Fundación Wikimedia. Además, se explicó el código del software mediawiki, así como también la introducción del concepto de transclusión y plantillas, para ahondar en el tema de la inserción de referencias en un artículo. Sumado a lo anterior, se explican también conceptos sobre edición en Wikipedia y su potencial como herramienta educativa, de gestión de información y de generación de conocimiento.

Reunión con el Museo Fonck

Fecha: 28 de abril.
Tipo de actividad: Externa [Reunión con organización/institución].
Lugar: Viña del Mar, Chile [Museo Fonck].
Intervención: Reunión [Eduardo Testart].

Resumen/reporte:
Se realizó una reunión con Elisa Figueroa Cox, administradora del Museo Fonck. En dicha reunión se explica el contexto general del movimiento Wikimedia, y el funcionamiento general de los proyectos de la Fundación Wikimedia. A continuación se hace una presentación sobre que es GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums), dando cuenta de las diversas actividades que pueden realizarse con un museo como: acceso preferencial a espacios restringidos y visitas guiadas para documentar y fotografiar el museo, talleres de edición en Wikipedia, editatones para la generación de contenidos en Wikipedia, concursos en Wikipedia, desarrollo de trabajos con Wikipedistas en Residencia y liberación de contenidos a través de licencias libres compatibles con los proyectos de la Fundación Wikimedia.

English:

Report of activities: April 2015

Meeting with DIBAM Attorneys

Date: April, 1.
Type of activity: External [Meeting with organization/institution].
Place: Santiago, Chile [Biblioteca Nacional de Chile].
Participation: Meeting [Eduardo Testart, Juan David Ruiz y Marco Correa].

Summary/report:
A meeting was held with José Cortés Vergara, Manager of the Judicial Department of the DIBAM; Claudio Ossa Rojas, Manager of the Intellectual Property Department; Roberto Aguirre, Manager of the Digital Collections Department and Daniela Schütte; Coordinator for Memoria Chilena, to review issues over the possible liberation of logos on behalf of the Biblioteca Nacional. In said meeting, some concepts were clarified in relation to free licenses and other legal aspects related to Chilean law.

Participation in GLAM-Wiki 2015

Group Photo of GLAM-Wiki 2015.

Date: April, 10-12.
Type of activity: External [Wikimedia Community].
Place: The Hague, Netherlands.
Participation: Presentation and conference participation [Marco Correa].

Summary/report:
Wikimedia Netherlands (WMNL) organized a conference over the GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums) initiatives, which is composed of collaborative activities between GLAM institutions and the Wikimedia movement. In representation of Wikimedia Chile, and thanks to a scholarship given by WMNL, the director Marco Correa attended, who as a GLAM coordinator presented over the project Official Speeches of Salvador Allende, and attended a diverse array of presentations and panels organized over the three days of the conference.

More Information:

Science and Technology in Chile Edit-A-Thon

Science and Technology Edit-A-Thon in Chile.

Date: April, 11-12.
Type of activity: External [Edit-A-Thon].
Place: Santiago, Chile [Federico Santa María University, Macul Branch].
Participation: Organization y participation [Directors and members of WMCL].

Summary/report:
Wikimedia Chile, through an invitation extended by SpaceApps Challenge 2015 - the world largest hackathon convened annually by the NASA and organized in Chile by OpenStreetMap Chile - performed the first Science and Technology Edit-A-Thon, and the third one in Chile. Seven Wikimedia editors and two volunteers took part in this activity, where nine articles were created. Also, one volunteer worked remotely, creating one article.

More Information:

Meeting, Wikipedia in the University 2015 in the UAH (II)

Date: April, 14.
Type of activity: External [Meeting with an organization/institution].
Place: Santiago, Chile [Alberto Hurtado University].
Participation: Meeting [Eduardo Testart y Marco Correa].

Summary/report:
A meeting took place to discuss the details of the 2015 Wikipedia in the University implementation in the Interactive Communication class, part of the Information Management, Library and Archives program course in Alberto Hurtado University (AUH). Under the supervision of Prof. Enzo Abbagliati, the meeting focused on the use of the educational program, the delimitation of the topics that are going to be created by the students and the evaluation parameters that are going to be used by the class instructor.

Meeting with Pan-American Association of Medical Technologists

Date: April, 17.
Type of activity: External [Meeting with an organization/institution].
Place: Santiago, Chile.
Participation: Meeting [Eduardo Testart].

Summary/report:
A meeting took place with Juan Carlos Araya, President of the Pan-American Association of Medical Technologists. During the meeting, the general context of the Wikimedia movement was explained and the way Wikimedia Foundation projects work, as well. Additionally, we considered the possibility of engaging together in an activity such as a Wikipedia Edition Workshop and also the possibility of releasing free licensed articles through projects supported by the Wikimedia Foundation.

Interview for Article in El Mercurio

Date: April, 20.
Type of activity: External [Interview].
Place: Santiago, Chile.
Participation: Interviewee [Eduardo Testart].

Summary/report:
Eduardo Testart answered various questions made by Margherita Cordano, Education journalist for the newspaper El Mercurio in Santiago, based on the presentation made by Kacie Harold in the Wikimedia Chile Conference 2015. The presentation was given during the “Wikipedia and Education” block of the conference, which was created under the Collaboration Agreement signed between Wikimedia Chile and the National Library of Chile.

More Information:

Editing Workshop, Wikipedia in the University 2015 in the UAH (I)

Date: April, 22.
Type of activity: External [Editing Workshop].
Place: Santiago, Chile.[Universidad Alberto Hurtado].
Participation: Presentation [Marco Correa].

Summary/report:
Within the project Wikipedia in the University 2015, the first workshop was held in the Interactive Communication class, taught by the professor Enzo Abbagliati in Alberto Hurtado University (UAH), where 14 students participated alongside professor Abbagliati. The presentation analyzed the five pillars of Wikipedia and policies of Wikipedia, as well as the use of free licences that permit collaboration between the projects of Wikimedia. Afterward, the format of Wikipedia articles was explained and together with the participants wiki code was put into practice for these same articles.

Board meeting DO-2015-03

Date: April, 25.
Type of activity: Internal [Board Meeting].
Place: Santiago, Chile.
Participation: Regular meeting of board members [Eduardo Testart, Juan David Ruiz, Lily Günther, Dennis Tobar, Marco Correa Pérez and Daniel Bravo].

Summary/report:
The third regular Board Meeting of 2015 focused on these topics: voting and rectification of the new applications for active partners; the rectification of the regulations for the Corporation Board applications; discussion over the participation in the SpaceApps 2015 event; and the introduction of new initiatives for creating new mailing lists for GLAM and Education.

General Ordinary Assembly of Wikimedia Chile AO-2015-01

General Ordinary Assembly of Wikimedia Chile 2015.

Date: April, 25.
Type of activity: Internal [General Ordinary Assembly].
Place: Santiago, Chile.
Participation: Board and Members of WMCL.

Summary/report:
During the fourth WMCL member assembly, a report of the 2014 activities as well as the financial status of the Corporation was presented to the members. In addition to that report, the pending activities for the Corporation in 2015 were discussed. Also, members of the second Board of Directors and representatives of the Tribunal of Honor were elected; the ordinary membership dues were determined as well. Seventeen active members attended and participated in the assembly.

Wikipedia in the University 2015 in the UTEM (I)

Date: April, 27.
Type of activity: External [Presentation/Workshop].
Place: Santiago, Chile [Universidad Tecnológica Metropolitana].
Participation: Presentation [Eduardo Testart].

Summary/report:
The first Wikipedia in the University workshop at the Universidad Tecnológica Metropolitana (UTEM), fell within the framework of the Wikipedia in the University 2015 project. This workshop was part of the activities of the Analysis and Information Retrieval class, supervised by Prof. Guillermo Toro. Eight students and Prof. Toro himself took part in it. In the course of the workshop, Wikipedia's five pillars were analyzed, with a focus on free-licensed works and the benefits the brought to projects such as Wikimedia Foundation. In addition, mediawiki software code was introduced and, as a matter of understanding the inclusion of references in wiki-related articles, to concepts such as transclusion and templates, were explained. Moreover, Wikipedia-related edition concepts and its potential as tool for education, management of information and knowledge generation, were also introduced during the conference.

Meeting with the Fonck Museum

Date: April, 28.
Type of activity: External [Meeting with an organization/institution].
Place: Viña del Mar, Chile [Fonck Museum].
Participation: Meeting [Eduardo Testart].

Summary/report:
A meeting was held with Elisa Figueroa Cox, the administrator of the Fonck Museum. During the meeting, the general context of the Wikimedia movement was explained as well as how the Wikimedia Foundation projects work. Additionally, the concept of GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums) was introduced, featuring the multiple uses of this initiative in a museum: priority access to restricted places, guided visits to the museum, Wikipedia editing workshops, Wikipedia edit-a-thons, Wikipedia contests, Wikipedia-related internships and the creation of free-licensed works, according to the Wikimedia Foundation guidelines.