This page is a translated version of the page Grants:Simple/Committee and the translation is 68% complete.
Outdated translations are marked like this.
The committee reviews applications and supports applicants throughout their grants.

簡易型年度規劃補助委員會

此委員會負責審查申請案件並且在整個申請的過程中為申請者提供支持。

Participatory grantmaking ensures that resourcing community efforts in the movement is diverse, equal and inclusive. This practice aligns with the movement strategy recommendation to Ensure Equity in Decision-making: Establishing shared responsibility and accountability for decision-making and distribution of resources.

Serving committee members will have the opportunity to inform and advise funding decisions and proactively share recommendations and mentorship to support grantees worldwide in their development, growth, and sustainability strategies; that contribute to a world in which every single human being can freely share in the sum of all knowledge.

The committee reviews proposals to fund mission aligned groups and organizations with programs and operating expenses for 12 months. The groups and organizations need to already have experience managing programs and grant funding.

對加入委員會有任何問題嗎?歡迎聯絡simple(_AT_)wikimedia.org。

委員

本委員會目前有5位活躍成員,按照任期列載如下:

The committee currently has five people who have suspended membership and may rejoin in the future:

委員標準

必備條件:

  • 有足夠的英文溝通能力,我們會用英文來審查以及討論所有的申請案。
  • 有參與維基媒體運動的經驗,包含參與過至少一個維基媒體計畫的志工經驗。
  • 除了線上的維基媒體計畫有貢獻之外,也有過維基媒體相關專案的經驗。
  • 委員會成員必須理解並珍視多元性,不論是文化﹑語言、或性別上的差異。
  • 願意遵守友善空間期許-並且跟申請補助或受補助者進行支援鼓勵的對話
  • 可持續觀察到在社群討論中產生有建設性的互動,並且引導人們合作解決問題。
  • 委員會成員必須要是志工'而非受維基媒體基金會或任何的維基媒體組織所雇用的員工。基金會總部,或是自治體的任何職員皆不能在他們仍是受雇角色的時間點加入委員會。

符合下列條件的人將優先獲選:

  • 在以志工為主的組織中有擔任過領導角色的經驗者。
  • Experience implementing programs that incorporate, understand and value diversity, equity including cultural, linguistic, and gender differences.
  • 相關經驗,像是組織發展﹑機構合作、或是志工管理等。
  • 參與過年度補助計畫提案的審查經驗者,或有被審查過其他類型維基的補助提案主要被審查經驗者。
  • 他人已經看到在維基媒體運動的成長之中有分享技能與經驗並且幫助他人的人選。
  • 增加地理﹑性別、或年齡多元性,或者是有參與過還沒有足夠代表性的維基媒體計畫的參與經驗者。
  • Competence in reading and speaking in multiple languages including but not limited to Spanish, French, Arabic.

進行互動的指引

  • * 在十一月的時候可以投入密集的提案審查,並且也有辦法在整年的過程中審查較少一點數量的年度計畫。如果你沒有辦法審查某個提案,你必須要告知負責本補助案的工作人員,讓每個提案都有足夠的人進行審查。否則我預期每個委員會的會員都應該能夠審查所有的專案。在委員會人數有限的情況下,如果你不夠活躍,你可能會被其他更活躍的委員會成員取代。
  • * 委員會成員本身可以代表自己的組織來申請簡易型年度補助案,但必須在審查期間停止審查自己的申請案和其他有可能因為自己申請案而產生偏見的相關提案。除了資金提撥委員會(Funds Dissemination Committee)以外,簡易型年度補助委員會的成員資格並不會與其他的維基媒體委員會產生衝突。現任的資金提撥委員會成員無法同時擔任簡易型年度補助委員會的委員,不過我們歡迎卸任的資金提撥委員會成員來加入。會有衝突的原因是正好資金提撥委員會以及簡易型年度補助委員會都必須在十一月花許多時間來進行審查。

參與討論必要準則

  • * 委員會的參與將會聚焦在十一月份,這個時間點是第一階段的提案審查期間。這將會需要在wiki頁上進行提案審查與討論,並且跟委員會成員進行固定的會面、以及對每個提案撰寫簡短的書面評估。對大部分的委員會成員,這將會需要在十一月的每週花費2-3小時的時間。
  • 其他互動的機會也會在零星的發生,一年之中任何時間只要在申請者加入此補助計畫時就有需要協助。
  • 儘管委員會成員並不需要跟每一筆的申請案都有所互動,我們會要求如果有其他要事無法參與某個討論時,人們要提早通知其他委員會成員。
  • 主動的參與電子郵件的討論和電話溝通是必要的,因為我們每次的討論必須要有最少一部份的委員會成員參與,整個團體才會有好的決策成果。不活躍的成員將會在他們任期結束時自動地被剔除委員會,或者有可能在他們的任期中被活躍的成員給取代。

候選人

  • Questions about joining the committee? Contact simple(_AT_)wikimedia.org.