This page is a translated version of the page Ask a question/FAQ and the translation is 100% complete.

사업

위키미디어 재단 프로젝트에 대한 광고에 대해 더 자세히 알아볼 수있는 곳은 어디입니까?

위키미디어 재단은 광고를 받지 않습니다

위키미디어 재단은 온라인 광고의 세계 또는 광고를 호스팅하는 다른 조직에 반대하는 것은 아니지만 광고가 교육에 전념하는 프로젝트, 특히 균형 잡힌 중립적인 백과사전과 일치하는 가치에 의해 추진되는 프로젝트에 속한다고 믿지 않습니다. 글로벌 자원봉사자 공동체는 항상 광고가 중립을 유지하는 우리의 능력에 큰 영향을 미치고 궁극적으로 광고가 읽는 문서에 대한 독자의 전반적인 신뢰를 약화시킬 것이라고 생각했습니다. 광고주가 문서를 자신에게 유리하게 기울이도록 압력을 가하지 않더라도 독자는 자신이 의식적으로 또는 다른 방식으로 영향력을 행사 할까봐 두려워 할 수 있습니다.

또한 재단은 독자의 개인 정보 보호에 대한 강한 견해를 가지고 있습니다. 현재 웹 광고 모델은 이러한 모델, 특히 보고 있는 콘텐츠를 읽는 문맥 광고와 일치하지 않습니다. 재단은 또한 지역에 따라 독자들에게 광고를 전달하는 것이 방해가 된다고 생각합니다.

장단점을 포함하여 위키백과 광고에 대한 토론의 역사에 대해 더 많이 읽고 싶다면 자원봉사자 공동체에서 여기에 대한 페이지를 작성했습니다.

신규 프로젝트를 제안하거나 기존 프로젝트에서 작업을 수행하는 새로운 방법을 어떻게 제안 할 수 있습니까?

이미 알고 계시 겠지만 위키미디어 재단은 전 세계 모든 언어로 된 온라인 오픈 콘텐츠 교육 리소스 제품군을 개발하고 유지하여 대중에세 무료로 배포 할 수 있는 매우 구체적인 목표를 가진 비영리 자선 단체입니다. 우리는 미국 플로리다에 설립 된 비영리 조직이므로 지역 및 국가 법률에 따라 이 목적 이외의 용도로 자금을 사용하는 것이 금지됩니다.

만일 여러분의 요청이 우리의 사명과 "관련"된 경우, 지원 요청에 대한 자세한 내용은 보조금 "시작" 페이지를 검토할 수 있습니다.

새 프로젝트를 제안하거나 기존 프로젝트에서 작업을 수행하는 새로운 방법을 어떻게 제안할 수 있나요?

위키미디어를 개선하는 방법에 대해 고민해 주셔서 감사합니다.

위키미디어 재단은 위키백과 또는 우리가 관리하는 다른 사이트에서 콘텐츠를 생성하거나 큐레이팅하지 않기 때문에 (이 작업은 광범위한 자원봉사자 공동체에 의해 수행됩니다.) 대부분의 제안을 이메일 요청으로 직접 구현할 수 없습니다. 위키백과와 같은 기존 프로젝트의 변경 사항과 새 프로젝트 승인(기존 프로젝트의 새 언어 또는 사이트의 완전히 새로운 개념)은 이 자원봉사자 공동체에서 제공됩니다.

완전히 새로운 프로젝트를 제안하려면 프로젝트 제안을 방문하세요. 기존 프로젝트의 새 언어 버전 생성을 제안하려면 메타의 "새 언어 요청" 페이지를 방문하세요. 제안하고 싶은 것이 기존 프로젝트 중 하나의 새로운 기능이라면 해당 프로젝트의 자원 봉사자들과 의견을 공유하세요. 아이디어와 제안을 위한 공동체 포럼이 있습니다. 대부분의 프로젝트에는 오른쪽에 공동체 토론 지점에 대한 링크가 있으며, 때로는 "사랑방", "카페" 또는 "여행자 펍"과 같은 제목이 주어집니다. 예를 들어, 영어 위키백과는 여기에서 아이디어와 제안을 논의합니다.

문서 페이지는 누구나 편집할 수 있는 것처럼 토론 페이지도 편집 할 수 있습니다. 페이지를 편집하는 방법에 익숙하지 않은 경우 편집에 대한 미디어위키 지침이 유용할 수 있습니다. 편집이나 토론을 위한 적절한 장소를 찾는 데 추가 지원이 필요한 경우 공동체는 지원할 수 있는 자원 봉사 이메일 대응 팀을 유지합니다. info wikimedia org로 연락할 수 있습니다. 어떤 프로젝트와 어떤 언어로 작업하고 있는지 구체적으로 알려주세요. 영어 이외의 언어로 대응하는 것이 더 편하다면 대부분의 경우 모국어로 의사 소통을 할 수 있습니다.

공동체가 여러분의 아이디어를 수용하기를 바랍니다.

새로운 프로젝트가 "아닌" 사업 제안, 기존 프로젝트의 새 언어 버전 또는 기존 프로젝트의 관행 수정이있는 경우 business wikimedia org에 문의하세요.

당신의 로고 혹은 상표를 사용해도 되겠습니까?

위키피디아 상표 및 사용목적의 허가에 대해 더 알아보고 싶다면 Trademark policy을/를 이용해주기 바랍니다.

여러분의 사용이 해당 정책 또는 현지 상표법을 준수하는지 확실하지 않은 경우 주저하지 말고 trademarks wikimedia org로 문의하세요.

제 사이트에서 소프트웨어를 사용해도 되나요?

우리는 그렇게하실 것을 환영하고 권장합니다! 미디어위키GNU 일반 공중 사용 허가서(GPL)에 따라 사용이 허가된 자유 서버 기반 소프트웨어입니다. 미디어위키는 매우 강력하고 확장 가능한 소프트웨어이며 PHP를 사용하여 MySQL과 같은 데이터베이스에 저장된 데이터를 처리하고 표시하는 기능이 풍부한 위키 구현입니다

미디어위키 홈페이지에는 사용자의 목적으로 소프트웨어를 설치하고 사용하는 데 필요한 모든 정보가 있어야합니다. 위키미디어 재단은 사람들이 자신의 목적으로 소프트웨어를 사용하도록 권장하지만 소프트웨어 사용에 대한 교육을 제공하거나 이에 대한 질문에 답할 수는 없지만 자원 봉사자 공동체가 자주 도움을 줄 수 있습니다. 웹 사이트의 도움말 페이지에서 미디어위키 소프트웨어 사용에 대한 답을 찾을 수 없는 경우 지원 데스크에서 특정 사용 질문을 할 수있는 지원 데스크가 있습니다. IRC를 통해 지원을 받거나 "커뮤니케이션" 페이지에 나열된 곳에서 이메일을 보내실 수도 있습니다.

여러분 사이트의 텍스트나 이미지를 재사용 할 수 있나요?

참고: 만일 여러분이 하나 또는 그 이상의 프로젝트에서 미러링으로 호스팅하거나 싱당량의 콘텐츠를 다운로드하고 싶다면, "사이트를 미러링하거나 복사해도 되나요?"를 참조하세요. 대신.’

위키미디어 재단은 실제로 위키백과에 있는 대부분의 콘텐츠에 대한 저작권을 소유하지 않습니다. 이 자료는 일반적으로 사이트 및 다른 곳에서 사용할 수 있도록 자유롭게 라이선스를 부여하는 사이트에서 콘텐츠를 만드는 자원 봉사자가 소유합니다. 원칙적으로 우리 사이트 대부분의 텍스트는 크리에이티브 커먼즈 저작자표시-동일조건변경허락 라이선스(CC-By-SA)의 적용을 받으며 어떤 목적으로든 무료로 사용할 수 있습니다. 라이센스 조건을 준수하는 한 특정 사용 허가는 필요하지 않습니다. 일부 텍스트는 GNU 자유 문서 사용 허가서(GFDL)에서도 사용할 수 있습니다.

이미지는 여러 라이선스의 적용을 받는 것으로 식별됩니다. 따라서 이미지를 사용하려면 이미지 정보 페이지에서 소스 또는 라이선스 정보를 확인하는 것이 좋습니다. 이미지를 클릭하면 이미지 정보 페이지로 이동합니다. 대부분의 이미지는 적절한 크레딧을 제공하고 이미지 설명 페이지에 표시된 라이선스 조건을 따르는 한 무료로 사용할 수 있습니다.

자세한 내용은 저희 이용 약관 -- 콘텐츠 라이선스, 섹션 7(g)를 참조하세요. 우리 웹 사이트에는 우리의 다른 페이지가 있습니다. 우리 사이트에서 콘텐츠를 만들고 큐레이팅하는 자원 봉사자들이 작성했지만 공용:위키미디어 외부에서 콘텐츠 재사용 미디어와 관련된 더 많은 정보를 제공 할 수 있습니다.

참고하세요: 위키미디어 재단이나 위키미디어 사이트에 대한 콘텐츠 제공자는 법률 자문을 제공 할 수 없습니다. 사용하고 싶은 콘텐츠에 대한 구체적인 피드백을 제공할 수 있기를 바라지만, 로고나 직원이 생성한 희귀 콘텐츠가 아닌 이상, 그렇게 할 수 없습니다. 위키미디어 사이트의 콘텐츠를 재사용하려는 경우 우리가 호스팅하는 콘텐츠의 라이선스가 여러분의 의도된 용도에 적용되는 방식을 결정하는 것은 여러분 책임입니다. 확실하지 않은 경우, 여러분의 관할권에서 지적 재산권법을 잘 알고있는 변호사에게 연락할 수 있습니다.

여러분 사이트를 따라하거나 복사 해도 되나요?

참고: 하나 이상의 프로젝트에서 작은 양의 콘텐츠만 사용하려는 경우, 대신에 "사이트의 텍스트 또는 이미지를 재사용 할 수 있습니까?"를 참조하세요.

정보 공유는 우리 사명의 핵심 부분이므로 우리는 콘텐츠의 확산을 환영하고 촉진하기 위해 노력합니다. 물론 독자들에게 그 존재를 알리고 추가 정보를 위해 저희 웹 사이트를 방문할 수 있는 옵션을 제공하는 전통적인 의미로 저희 웹 사이트에 링크하는 것을 환영합니다. 그러나 우리 웹 사이트의 라이브 미러링(원격로드 또는 핫링크)은 지원하지 않습니다. 우리의 고유한 저작권 상황을 감안할 때 실제로 이전 버전의 텍스트 덤프 또는 로컬에서 호스팅된 문서 사본을 호스팅하는 것이 좋습니다 (이 섹션 참조). 위키백과 문서 데이터베이스의 다운로드 가능한 덤프는 데이터베이스 다운로드 페이지를 참조하세요. 미디어위키 API에 관심이 있을 수도 있습니다.

참고하세요: 위키미디어 재단이나 위키미디어 사이트에 대한 콘텐츠 제공자는 법률 자문을 제공 할 수 없습니다. 사용하고 싶은 콘텐츠에 대한 구체적인 피드백을 제공할 수 있기를 바라지만, 로고나 직원이 생성한 희귀 콘텐츠가 아닌 이상, 그렇게 할 수 없습니다. 위키미디어 사이트의 콘텐츠를 재사용하려는 경우 우리가 호스팅하는 콘텐츠의 라이선스가 여러분의 의도된 용도에 적용되는 방식을 결정하는 것은 여러분 책임입니다. 확실하지 않은 경우, 여러분의 관할권에서 지적 재산권법을 잘 알고있는 변호사에게 연락할 수 있습니다.


위키미디어 재단

"위키" 또는 다른 웹사이트가 여러분의 소유인지 어떻게 알 수 있습니까?

"위키"는 누구나 사용할 수 있는 일반적인 용어이기 때문에 위키미디어 재단이 호스팅하는 웹사이트에 대해 혼동을 일으키는 경우가 있습니다. 이 외에도 다른 사이트에서는 누구나 무료로 사용할 수 있는 미디어위키 소프트웨어를 사용할 수 있으므로 우리 프로젝트와 유사하게 보입니다. 위키미디어 재단의 일부인 프로젝트는 "우리 프로젝트" 페이지에 나열된 프로젝트뿐입니다.

우리 소유가 "아닌" 웹사이트의 소유자를 식별하려는 경우 해당 사이트가 사이트 "소개"임을 나타내는 링크를 사이트에서 찾거나 WHOIS 도구를 사용해야 할 수 있습니다.

위키미디어 재단의 마크를 사용하거나 해당 웹사이트가 위키미디어 재단에서 호스팅하고 있지만 목록에 "없는" 웹사이트를 방문하게 된다면 answers wikimedia org로 알려주시면 감사하겠습니다.

위키미디어 재단의 취업 기회에 대해 더 자세히 알아보려면 어떻게 해야 합니까?

위키미디어 재단 활동에 관심을 가져주셔서 감사합니다!

채용 공고가 여기에 나열됩니다. 여러분에게 잘 맞는 것처럼 보이는 직업을 찾으면 클릭하여 더 자세한 설명을 읽으세요. 이력서를 어디로 보내야 하는지에 대한 정보가 설명에 포함됩니다. 일반적으로 하단에 "지금 신청"이라는 링크가 있습니다.

현재 나열된 작업 중 여러분에게 적합하지 않은 것 같으면 해당 페이지를 계속 주시하세요. 새로운 채용 공고가 나오는 대로 정기적으로 여기에 나열됩니다.

위키미디어 재단의 주요 가치와 신념은 무엇입니까?

위키미디어 재단은 전 세계 모든 사람들이 정보에 평등하게 접근할 수 있어야 한다고 믿습니다. 네트워크 중립성자유 문화 운동을 지원합니다. 기술에 대한 접근이 제한된 개인의 경제적 또는 문화적 주변화를 초래하는 디지털 격차를 극복할 필요가 있다고 믿습니다. 그것은 기본적인 사생활과 존엄성에 대한 인간의 권리를 존중합니다. 위키미디어 재단은 또한 환경이 중요하다고 믿습니다. 지속 가능한 비즈니스 관행을 위해 노력합니다.

재단은 검열이 사명과 양립할 수 없다고 주장합니다. 2011년 5월 이사회논란이 되는 콘텐츠 처리에 대한 결의안을 통과시켰을 때 "위키미디어 프로젝트는 검열되지 않는다"고 확인했습니다. 모든 연령대의 국제 커뮤니티를 위한 지식을 큐레이팅한다는 것은 분명히 일부 사람들이 불쾌하거나 화나게 할 수 있는 자료의 표시를 의미할 것입니다. 위원회는 사용자가 접근할 콘텐츠를 선택할 수 있어야 한다는 원칙을 지지하고 사용자가 페이지를 보거나 기능을 사용할 때 접하게 될 내용을 합리적으로 예상할 수 있도록 콘텐츠의 책임 있는 큐레이팅을 권장했지만 계속해서 모든 사람이 정보에 접근할 수 있도록 명시적으로 지원했습니다.


콘텐츠

여러분의 사이트에 언급된 사람이나 단체에 연락하려면 어떻게 해야 합니까?

우리가 유지 관리하는 웹 사이트는 다양한 사람, 회사 및 기업에 대한 기사를 호스팅하지만 이들의 연락처 정보는 보유하지 않습니다. 연락처 세부 정보는 해당 주제에 대한 문서 또는 문서 내에 제공된 링크에 포함될 수 있습니다. 그렇지 않은 경우 검색 엔진이나 기타 리소스를 사용하여 이 정보를 찾을 수 있습니다. 거의 전적으로 자원 봉사자의 선의에 의존하는 조직으로서 우리는 이러한 성격의 질문을 연구할 자원이 없습니다.

사이트의 주제에 대한 추가 정보를 찾으려면 어떻게 해야 합니까?

교육 프로젝트의 콘텐츠는 중앙 기관에서 생성, 검토 또는 제어하지 않고 자원 봉사를 하는 일반 대중에 의해 작성되기 때문에 이메일을 통해 사이트의 주제에 대한 추가 정보를 제공할 수 없습니다. 거의 전적으로 자원 봉사자의 선의에 의존하는 조직으로서 우리는 그러한 자료를 연구할 자원이 없습니다.

그러나 사이트 자체에서 추가 정보를 얻을 수 있습니다. 위키백과의 많은 언어에는 다양한 자원 봉사자가 지식 기반 질문에 답하려고 노력하는 온라인 리소스인 "참조 데스크"가 있습니다. 예를 들어 영어 위키백과가 여기에 있습니다. 페이지 왼쪽의 도구 모음 하단에서 다른 언어로 된 참조 데스크의 긴 목록을 찾을 수 있습니다. 그들이 답을 줄 수 있다는 보장은 없지만 종종 할 수 있습니다. 다른 사람들이 여러분을 더 잘 도울 수 있도록 여러분의 질문에 구체적으로 말씀해 주세요.

참조 데스크에 게시하는 모든 내용은 공개됩니다. 따라서 이메일 주소나 전화번호와 같은 개인 정보를 게시하지 않는 것이 좋습니다. 일반적으로 질문을 게시하면 하루나 이틀 후에 자원 봉사자가 답변할 수 있는지 웹 페이지에서 다시 확인할 수 있습니다.

여러분의 사이트에서 저작권이 있는 콘텐츠의 오용을 신고하려면 어떻게 해야 합니까?

사이트에서 이 문제가 발생했다는 소식을 듣게 되어 유감입니다. 유감스럽게도 여기 허브에서 질문에 답변하는 커뮤니티 홍보 팀은 콘텐츠 게시 중단을 직접 지원할 수 없습니다. 위키미디어 재단은 우리 사이트에서 콘텐츠를 생성하거나 선별하지 않습니다. 오히려 이 작업은 방대한 자원 봉사자 커뮤니티에서 수행합니다.

여러분의 저작권을 침해하는 콘텐츠를 제거하는 방법에는 여러 가지가 있습니다.

먼저 DMCA 게시 중단 요청을 위해 지정된 대리인에게 연락할 수 있습니다(자세한 내용은 이 페이지 참조). 이메일legal wikimedia org을 통해 지정된 대리인에게 연락할 수 있습니다. DMCA 정책을 검토하려면 여기를 참조하세요.

또는 자원 봉사자 커뮤니티에 직접 연락하여 콘텐츠 제거를 요청할 수 있습니다. 이메일 info-en-c wikimedia org을 통해 사용할 수 있습니다. 위키미디어 공용을 포함한 위키미디어 사이트에는 중앙 권한이 없지만 이러한 이메일 주소에서 일하는 자원 봉사자는 정책과 프로세스를 알고 그러한 요청을 지원할 수 있는 경험 많은 사용자입니다.

요청 처리가 지연될 수 있으므로 두 주소로 요청을 보내지 마세요. 첫 번째 주소에 있는 법무팀이나 자원봉사자가 배치된 대기 대기열을 통해 요청을 처리해야 합니다.

프로젝트 중 하나의 콘텐츠에서 부정확한 내용을 보고하려면 어떻게 해야 합니까?

우리 프로젝트는 "위키"입니다. 즉, 사이트를 방문하는 모든 사람이 대부분의 페이지를 편집하거나 추가할 수 있습니다. 대부분의 경우 콘텐츠가 개선될 수 있다고 생각되면 사이트에서 직접 해결하도록 요청합니다.

첫째, 거의 모든 페이지를 직접 편집할 수 있습니다. 우리에게 가입하기 위해 신청하거나 특별 허가를 받을 필요가 없습니다. 각 페이지의 상단에는 "편집" 레이블이 있습니다. 예를 들어 영어 위키백과의 연습장에서 시도해 보세요. 계정을 만들면 더 많은 옵션이 제공되고 기여를 추적하는 데 도움이 되지만 편집하기 위해 로그인할 필요조차 없습니다. 오른쪽 상단 모서리에 있는 "계정 만들기"를 눌러 교육 프로젝트에서 계정을 만들 수 있습니다.

우리 프로젝트는 자원 봉사자에게 열려 있으며 사람들이 참여하도록 권장합니다. 일반적으로 각 프로젝트의 사이드바에서 방법에 대한 정보를 찾을 수 있습니다. 영어 위키백과의 소개도움말은 직접 기여하기로 선택한 경우 미디어위키 소프트웨어를 편집하는 방법에 대한 유용한 참고 자료입니다.

기여를 환영하지만 콘텐츠를 만들고 큐레이팅하는 자원 봉사 커뮤니티에는 콘텐츠가 준수해야 하는 정책과 지침이 있습니다. 이는 편집 중인 프로젝트에 따라 다르며 일반적으로 주어진 프로젝트의 페이지 왼쪽에 있는 링크를 따라 읽을 수 있습니다. 예를 들어, 위키백과를 관리하는 정책은 여러분이 글에서 중립을 유지하고 여러분이 추가하는 정보를 입증할 신뢰할 수 있는 출처를 제공할 것을 요구합니다. 현지 정책에 부합하지 않는 콘텐츠는 수정 또는 제거될 수 있습니다.

문제를 직접 수정하고 싶지 않다면 커뮤니티 구성원의 검토를 위해 문제를 제기할 수 있습니다. 우리 프로젝트의 각 페이지에는 관련 "토론 페이지" 또는 "토론 페이지"가 있습니다. 페이지 상단의 "토론" 링크를 클릭하면 이에 접근할 수 있습니다. 그런 다음 페이지 상단의 탭에서 "새 섹션" 링크를 선택하여 우려 사항을 표명할 수 있습니다. 필기할 수 있는 두 개의 텍스트 상자가 표시됩니다. 하나는 메모 제목이고 다른 하나는 메모 자체입니다. (토론 페이지의 미디어위키 도움말 페이지를 사용하는 방법에 대한 자세한 정보를 원하시면 참조하세요)

다른 기여자가 여러분의 메모나 편집 내용을 받아들이지 않는 경우 사이트에서 따를 수 있는 분쟁 해결 절차가 있습니다. 왼쪽 사이드바에서 대부분의 프로젝트에 있는 "도움말" 링크를 누르면 이에 대한 자세한 정보를 자주 찾을 수 있습니다. 특정 프로젝트에 대한 분쟁 해결 프로세스를 찾을 수 없는 경우 헬프 데스크 또는 커뮤니티 포털을 방문하여 해당 프로젝트의 지역 자원 봉사자에게 진행 방법을 문의할 수 있습니다.

특정 프로젝트(여러분과 관련된 위키백과 프로젝트와 같은) 내의 분쟁 해결 프로세스 외에도 프로젝트 간에 작업을 조정하기 위한 "메타"라는 위키 사이의 토론 장소가 있습니다. 특정 프로젝트에 지역 커뮤니티가 극복할 수 없는 내부 문제가 있는 경우 전 세계의 다른 위키미디어인들에게 도움을 요청하는 것이 가능할 수 있습니다. 이를 위해 사용되는 절차를 "의견 요청"이라고 합니다. 문제를 설명하고 문제를 예시하는 페이지 및 편집에 대한 명확한 "차이" 또는 "링크"를 제공할 때 가능한 간결하게 작성하는 것이 좋습니다. 로컬 커뮤니티의 구성원들이 문제를 해결하려고 시도했지만 실패한 메타 커뮤니티를 보여주는 것이 도움이 될 것입니다.

어떤 경우에는 info wikimedia org에서 자원 봉사 이메일 응답 팀에 정보나 도움을 요청하는 것이 적절할 수 있습니다. 자원봉사 이메일 대응팀은 매일 수많은 이메일을 받고 있으며, 대부분의 사소한 수정이나 표준 콘텐츠 분쟁을 도울 능력이나 권한이 없습니다. 그러나 그들은 특별한 상황에 있는 사람들을 도울 수 있습니다. 글을 쓰기 전에 어려움을 겪고 있는 프로젝트를 확인하여 해당 프로젝트에서 자원 봉사자에게 연락하기 위한 구체적인 지침이나 그들이 어떻게 도울 수 있는지에 대한 구체적인 정보가 있는지 확인하는 것이 좋습니다. 예를 들어, 자원 봉사 이메일 응답 시스템의 네덜란드어 위키백과 페이지에는 다양한 상황에서 해야 할 일에 대한 구체적인 세부 정보가 포함되어 있습니다. (검색창에서 돋보기를 누르고 상자에 "OTRS"를 입력한 다음 상자 아래에 있는 "도움말 및 프로젝트 페이지"를 눌러 다른 프로젝트에서 이 정보를 찾을 수 있습니다.) 일부 프로젝트에는 해당 정보가 "연락 문서"라고 표시된 왼쪽의 링크. (예를 들어, 영어 위키백과의 "연락하기" 페이지를 참조하세요)

자원 봉사 이메일 응답 팀에 연락하기로 선택한 경우, 우리 프로젝트에는 중앙 편집 위원회가 없다는 점을 명심하세요. 자원 봉사자 응답자는 프로젝트에 대한 경험을 위해 다른 자원 봉사자가 자원 봉사자 커뮤니티 중에서 선택하지만 커뮤니티가 만든 정책 및 서비스를 제공하는 프로젝트 절차에 따라서만 행동할 수 있습니다. 일부 매우 예외적인 상황에서는 직접 도움을 줄 수 있지만 그렇지 않은 경우 가장 좋은 진행 방법을 결정하는 데 도움을 줄 수 있어야 합니다.

자원 봉사 이메일 응답 팀에 연락하는 경우 발생한 문제를 명확하게 설명하고 일반 주소를 쓰는 경우 문제가 발생한 언어와 프로젝트를 지정하세요(예: 프랑스어 위키낱말사전, 러시아어 위키백과).


참여

제 저작권이 있는 콘텐츠를 여러분의 사이트에 기부하려면 어떻게 해야 합니까?

우리 프로젝트에 콘텐츠를 기부하는 데 관심을 가져주셔서 감사합니다!

우리의 이용 약관에 따라 우리의 프로젝트는 여러분이 추가하려는 프로젝트와 호환되는 라이선스가 있는 이전에 게시된 콘텐츠를 수락할 수 있습니다. (특히 섹션 7, "콘텐츠 라이선스" 참조).

우리 프로젝트의 대부분의 콘텐츠를 만들고 큐레이팅하는 자원 봉사 커뮤니티는 이러한 기부를 촉진하기 위한 절차를 만들었습니다. 영어 위키백과의 권장 단계는 위키백과:저작권 자료 기증에서 찾을 수 있습니다. 다른 여러 언어 위키백과에는 절차를 설명하는 페이지가 있습니다. 사용 가능한 언어 목록을 보고 왼쪽 도구 모음에서 "언어"를 클릭하여 해당 언어에 접근할 수 있습니다. 이미지 및 기타 미디어 파일 기부에 대한 특정 정보는 공용:이메일 틀에서 찾을 수 있습니다. 해당 페이지에서 답변하지 않은 저작권 보호 콘텐츠 기부에 대한 질문이 있는 경우 공용의 웹 기반 "헬프 데스크"에 문의하거나 왼쪽 도구 모음의 "도움말" 링크를 사용하여 기부하고 싶은 프로젝트에 대한 도움말 포럼을 찾을 수 있습니다. 또한 permission wikimedia org에도 쓸 수 있습니다.

콘텐츠를 다른 언어로 번역하는 데 어떻게 도움을 줄 수 있습니까?

위키백과는 모든 콘텐츠를 생성 및 유지하고 사이트를 관리하기 위한 정책 및 지침을 만드는 자원 봉사자에 의존합니다. 전 세계의 사람들이 자신의 기술과 관심을 가지고 모든 곳에서 모든 사람에게 무료로 지식의 편집 및 보급에 참여하는 공동 프로젝트입니다. 우리가 유지 관리하는 다른 프로젝트도 자원 봉사자에 의존하는 공동 작업, 크라우드 소싱 프로젝트입니다. 번역은 콘텐츠 제작과 마찬가지로 당사 웹사이트에서 자발적으로 수행되는 활동입니다.

영어 위키백과에서 다른 프로젝트로의 번역에 대한 일반적인 접근 방식이 여기에 제공됩니다. 이 접근 방식은 대부분의 언어를 사용하는 대부분의 프로젝트에서 성공할 가능성이 높습니다. 다른 자원 봉사자의 구체적인 조언을 원하는 경우 번역을 배치하려는 프로젝트에 대한 "도움말" 또는 커뮤니티 토론 포럼에 연락할 수 있습니다. 이들은 일반적으로 모든 페이지의 측면에서 연결됩니다. 찾을 수 없으면 info wikimedia org에 편지를 보내 더 많은 정보를 얻을 수 있습니다. 이 경우 작업할 언어 프로젝트를 지정하세요(예를 들어, 이탈리아어 위키낱말사전, 프랑스어 위키백과).

위키미디어 프로젝트 관리에 사용되는 공식 문서를 번역하는 데 관심이 있다면 이 작업도 자원 봉사자가 수행합니다. 메타의 "바빌론" 페이지는 시작하기에 좋은 곳입니다. 몇 가지 중요한 링크가 포함된 시작하기 섹션이 있으며 작업에 대한 세부 정보를 제공할 수 있는 다른 번역가와 연락할 수 있는 가장 좋은 장소를 알려주는 커뮤니케이션 섹션도 있습니다. 시스템이 실제로는 실제보다 더 복잡해 보이기 때문에 시작하기 전에 "시작하기" 섹션에서 링크된 튜토리얼을 읽는 것이 좋습니다.


연구

The following information is transcluded from Research FAQ page.

I want to understand the Wikimedia research community

Who manages the research community?

No single person or entity manages or directs the Wikimedia research community. Much like the Wikipedia community, the research community is composed of many different, self-directed entities with a common interest in better understanding the Wikimedia movement and its projects.

Even within the Wikimedia Foundation, the largest organization in the Wikimedia movement, no single person or team has primary responsibility for all research.

Who is involved in the research community?

Participants in the research community include:

How do I communicate with the research community?

The best way to communicate with the research community as a whole is to use the wiki-research-l lists wikimedia org mailing list. You can also use the #wikimedia-research접속 IRC channel, but you may not get an answer to a general question because IRC is meant for live conversations.

Where can I meet members of the research community?

The Wikimedia Foundation Research team hosts a monthly office hour using video chat.

Wikimania, the yearly Wikimedia movement conference, is attended by many members of the research community and usually has many sessions related to research. Many other Wikimedia conferences exists; some may include members of the research community or research-related session.

There are several scholarly conferences with dedicated tracks on Wikimedia research or a long record of publications in the field. The best research on Wikipedia and other Wikimedia projects today happens at conferences such as CSCW, ICWSM, OpenSym, WWW.

What does the Wikimedia Foundation Research team do? Can it support my team’s data analysis needs?

The Wikimedia Research's mandate is to help design and test technology informed by qualitative and quantitative research methods and produce scientifically rigorous knowledge about Wikimedia's users and projects. Examples of projects led by the Research team include:

The team can provide guidance on metric definitions, experimental design, statistical and methodological support on an ad hoc basis. Individual Audiences teams are responsible for data analysis and metric definition for their corresponding audiences. You can contact the R&D team via our (internal) department mailing list research-wmf lists wikimedia org.

What does the Wikimedia Foundation Design Research team do?

The Design Research team (DR) supports iteration of concepts and functionality toward a usable and intuitive experience for users. It also provides guidance to other WMF teams via a range of qualitative methods including, but not limited to, usability testing. See the team page how to submit requests for the team. The team also conducts generative research and collaborates with Research and Data and other teams in order to help define what products and user experiences at a high level should be built (and why) for specific types of users, based on their needs. You can contact the DR team via our (internal) department mailing list research-wmf lists wikimedia org.

I have a question about Wikimedia projects that I want answered

Where do I find Wikimedia statistics and metrics?

Wikistats is the best location for learning about high-level statistics like the number of active editors or unique devices. The numbers in Wikistats are the most vetted and "official" ones available.

Many other dashboards and reports are also available. For a list, see Statistics. Note that these dashboards may not be closely vetted as Wikistats and should be used with care in high-profile situations.

A journalist has asked me for some data. Who can I talk to?

If you need help handling a question from a journalist, please contact the Wikimedia Foundation's Communications team at talktocomms wikimedia org. If necessary, the team knows how request support from the various researchers at the Foundation.

How can I recruit a researcher to investigate my question?

Realistically, there are far more questions than there is time to answer them, so it's likely that you will not be able to find anyone willing to take up your question.

If you would still like to try, you can email the wiki-research-l lists wikimedia org mailing list. You can also add your idea to the research ideas board on Phabricator; students and volunteers looking for projects to work on sometimes look there for ideas.

If you want to try investigating the question yourself, check out the section of this page on help with your own research.

I want to pitch a new project to Research and Data, what should I do?

The Research and Data team partners with other teams in the organization, community members and academic researchers to design and run projects that typically span multiple months of work. In order to engage with the team, your project will likely be:

  • a minimum of one or two quarters in projected time frame
  • ahead of specific products or interventions being designed or tested

If you think your project meets these requirements, you can contact the team via this mailing list: research-wmf lists wikimedia org or by creating a Phabricator task in the backlog of the Research board. If you are looking for audience-specific metrics and statistics, please get in touch with the respective team's product owner.

I want to conduct my own research on Wikimedia projects

What data is available for my research?

There is a vast array of publicly-available data about the Wikimedia projects. A detailed list can be found at Research:Data.

Additionally, the Wikimedia Foundation collects some data for private use by highly-trusted researchers who have signed non-disclosure agreements (NDAs). In general, this category only includes staff of the Wikimedia Foundation, staff of other approved organizations such as Wikimedia Deutschland, and formal collaborators of the Wikimedia Foundation Research team. For more details on this private data, see Analytics data access policy. For details on how to propose a collaboration with the Wikimedia Foundation Research team, see their page on formal collaborations.

Does my project need approval?

Most research is conducted independently, without knowledge by or approval from the Wikimedia Foundation. Rarely, the Wikimedia Foundation will provide practical support for certain research projects, such as projects that require access to non-public data. Researchers may not claim any support, approval, or special privileges from the Wikimedia Foundation unless they have a signed, written agreement with the Wikimedia Foundation that says they do.

Observational research generally does not require approval from anyone. Interventional research projects may require cooperation from the affected communities. Before beginning an interventional research project, we recommend disclosing it at a community forum, such as the local community's village pump. You should be prepared to engage in discussion with community members and, if necessary, to modify your research plan based on their feedback. Some communities require such disclosure and discussion.

Can the Wikimedia Foundation financially support my research?

The Wikimedia Foundation sponsors research projects of strategic importance in the form of grants. Grants can be issued to individuals and organizations alike and can be awarded via calls for participation or directly allocated in the case of research commissioned by the Foundation. More information on different types of grant, and the corresponding requirements, can be found on this page. Research sponsored by a grant from the Wikimedia Foundation is subject to the terms of our open access policy.

Can the Wikimedia Foundation write a letter of support for my grant proposal?

The Wikimedia Foundation does not directly participate, unless in exceptional circumstances, in grant applications or research consortia as a partner institution, due to legal and financial constraints that come with restricted funding. However, we are happy to support individual research projects of particular strategic importance by providing formal endorsements. Letters of endorsement are signed by a C-level or by their delegate, they form part of a formal collaboration and are subject to the terms of the Wikimedia Foundation's open access policy.

Can the Wikimedia Foundation help me collect data for my study?

As a general rule, researchers at the Wikimedia Foundation have little bandwidth to provide data collection / data analysis as a service, outside of the scope of formal collaborations. We are always happy to provide guidance and recommend the appropriate tools, data sources and libraries for a given study on an informal basis. The best way to get support is to post a request to wiki-research-l (for anything related to research design, methods, state of the art on a specific research topic) or to analytics-l (for data sources and APIs maintained by the Wikimedia Analytics Engineering team). You can also get support via the corresponding IRC channels, irc:wikimedia-research and irc:wikimedia-analytics. If your request is about recruiting participants for a survey or study, see the corresponding question.

How do I get special API privileges for my research?

You can access the MediaWiki API to retrieve data from Wikimedia projects with the standard permissions that are granted to your registered username. For most types of data you will not need any kind of special privilege. In some cases the Wikimedia Foundation can grant special permissions (such as high API request limits) on a temporary basis to individual users for research purposes. When these privileges are granted by WMF staff, they form part of a formal collaboration and are subject to the terms of the Wikimedia Foundation's open access policy.

How do I release a dataset?

Releasing open data about Wikimedia projects for research purposes, while respecting our privacy and data retention policies, is in line with Wikimedia's values and mission to disseminate open knowledge. The Wikimedia Research team maintains an open data repository via the DataHub that anyone can contribute to. We also register and host open datasets for research purposes on Figshare, for citability and discoverability. If you are in a team at WMF dealing with sensitive data, before releasing a new dataset, particularly data obtained from private sources and/or containing personally identifiable information, it is mandatory to consult with the Legal and Security teams. The Research and Data team can provide best practices on how to publish and document the dataset, once its publication has been cleared by these two teams. The release of data from Fundraising is subject to additional restrictions due to our donor policies: before publishing any reports including anonymized or aggregate data from Online Fundraising, please review these guidelines and obtain explicit approval from the team.

I want to run a survey, how do I get started?

The Learning and Evaluation team maintains the Survey Support Desk – a one-stop shop for anything related to surveys in the Wikimedia context for Wikimedia Foundation staff, Wikimedia affiliates, and volunteers. The team also maintains and provides access to survey platforms used by WMF. The Design Research team can provide overall guidance and support to other teams at WMF on survey design. The Research and Data team can provide guidance on best practices on strategies for participant recruitment on-wiki. All WMF-run surveys must be reviewed by the Legal team -- see this internal page for more information.

Surveys run by academic researchers need to meet community expectations before participant recruitment can begin. Creating a research project and discussing the proposed recruitment strategy on wiki-research-l are good, preliminary steps towards successful recruitment of participants for a study. There aren't any global policies regulating third-party research or mechanisms for large-scale subject recruitment, but best practices have been discussed in a number of contexts. en:WP:Research and en:WP:SRAG are the product of the joint efforts of the research community and the English Wikipedia community to try and satisfy two goals:

  • Create a mechanism for mass subject recruitment
  • Protect the community (and individuals) from the disruption that mass recruitment could cause

Along with these two documents, a few essays are available as tools for educating Wikipedians about research:

I want to learn about current research findings related to Wikimedia projects

Where can I learn about current research projects at WMF?

We run a weekly, cross-departmental research group every Thursday at 9:30am PT to discuss research in progress, present early results or get feedback on the design of new projects. The meeting is regularly attended by members of the Research and Data and Design Research teams, analysts with various Product teams and from Learning and Evaluation but it's open to anyone in the organization interested in participating. We also host more formal, public presentations on a monthly basis via our Research Showcase and at Monthly Metrics meetings, which you can attend in person if you're in the SF office or watch online via YouTube.

Where can I learn about existing research on a specific topic?

There are several places where you can learn about previous and current research. The most comprehensive resource covering research on Wikimedia projects is the Research Newsletter. The newsletter is a collaboratively maintained monthly overview of new research, edited by Tilman Bayer and Dario Taraborelli with contributions by several volunteer reviewers. It has been published monthly since 2011 and has a fully searchable archive. You can also follow the latest research updates hot off the press via the @WikiResearch handle on Twitter, by subscribing to wiki-research-l or by attending the Wikimedia Research monthly newscase (also available on YouTube). The Wikimedia Research Codex is a complementary effort to summarize past research by organizing it by topic instead of by date; it in currently in progress, and topics are prioritized depending on team needs.

I want a job researching Wikimedia projects

Are there any research and analytics jobs at the Wikimedia Foundation?

Current openings for part-time and full-time positions in Research, Analytics Engineering and Product are listed on the Wikimedia Foundation's jobs website.