Grants:Simple/Applications/Wikimedia Espana/2021

Application or grant stage: in progress
Applicant or grantee: Wikimedia España
Amount requested: 102,756.53 EUR
Amount granted: 102,757 EUR
Funding period: 1 January 2021 - 31 December 2021
Midpoint report due: 15 July 2021
Final report due: 30 January 2022

Application edit

Background edit

Annual Plan edit

Budget Plan edit

Staffing Plan edit

Strategic plan edit

Español edit

Introducción edit

Wikimedia España es una organización española sin ánimo de lucro, reconocida por la Fundación Wikimedia como el capítulo de Wikimedia en España. Fue aprobada oficialmente por la Fundación Wikimedia el 7 de febrero de 2011 y ese mismo mes fue inscrita en el Registro Nacional de Asociaciones del Ministerio del Interior.

En 2016 solicitamos por primera vez un Simple Annual Plan Grant (APG) que incluía la contratación de nuestro primer empleado y al año siguiente solicitamos un segundo empleado. A finales de 2017 iniciamos un proceso interno para definir nuestra estrategia para el periodo 2019-2021, y tras varias acciones en 2018 se aprobó un documento final.

A lo largo de 2019 nos dimos cuenta de que había iniciativas que no se ajustaban a los programas existentes. Por ello, en junio de ese año celebramos una reunión y después de un análisis de nuestra actividad, decidimos reorganizar nuestros programas en tres: contenido, comunidad y relaciones institucionales y políticas públicas.

Consideramos que 2020 ha consolidado el inicio de un periodo de crecimiento para nuestra organización en tanto que la inclusión de voces diversas, el desarrollo de materiales de formación o nuestra presencia como agente en defensa de los derechos digitales nos ofrecen la oportunidad de llegar a más público y más organizaciones.

Queremos obtener nuevos recursos, y para facilitarlo estamos a la espera de la obtención de la Declaración de Utilidad Pública, proceso en el que todavía estamos inmersos. Esto nos abriría puertas a realizar una búsqueda activa de nuevos donantes (puesto que fiscalmente es más atractivo). Para la recaudación de fondos deberemos establecer una estrategia.

Nuestra estrategia actual acaba en 2021, por lo que a lo largo de este año deberemos trabajar arduamente en la siguiente que en principio cubrirá 2022-2024.

Contenido

Nuestro primer programa tiene como objetivo desarrollar proyectos y actividades que favorezcan la diversificación de los contenidos de los proyectos Wikimedia, incluyendo voces que normalmente no están presentes en la sociedad o están poco representadas, y mejorar la calidad, fiabilidad y neutralidad de los contenidos existentes.

Descripción

Este programa se desarrolla a través de cinco líneas de trabajo. Brecha de género, en torno a temas o conmemoraciones como el Día de las Escritoras, el Día Internacional de la Mujer, el Día de la Mujer y la Niña en la Ciencia y las mujeres compositoras. Cultura de España, cuyo foco son los contenidos culturales, tanto fotográficos como textuales, relacionados con monumentos, museos, fiestas o bibliotecas. Patrimonio Rural, principalmente a través de la documentación fotográfica de espacios naturales y municipios sin foto. Encuentro entre culturas, en torno a zonas geográficas poco representadas, como Asia, África y Oceanía, la historia de la humanidad o el Camino de Santiago. Calidad, con la campaña #1lib1ref, el trabajo con Lingua Libre y la mejora de los artículos esenciales de Wikipedia en español.

  • Editatones
  • Retos de edición
  • Concursos de fotografía
  • Proyectos de documentación fotográfica
  • Grabación de archivos de audio y vídeo
Objetivos
  • Reducir las brechas de conocimiento sobre brecha de género, medio rural y España y zonas geográficas que normalmente no están bien representadas, en los distintos idiomas de España
  • Aumentar la diversidad del contenido multimedia, como archivos de audio y video, en Wikimedia Commons
  • Hacer que los materiales en poder de diversas instituciones GLAM esté disponible bajo licencia libre a través de los proyectos Wikimedia
Métricas
  • Al menos 1200 artículos de Wikipedia relacionados con las brechas de conocimiento (por ejemplo, mundo rural, mujeres, zonas geográficas infrarrepresentadas)
  • Al menos 800 archivos de audio/video en Wikimedia Commons
  • Liberar material de tres instituciones GLAM diferentes que no estaba disponible previamente en los proyectos de Wikimedia

Comunidad

El segundo programa tiene como objetivo fortalecer nuestra comunidad a través de dos aspectos; por un lado, el apoyo a nuestros socios, tanto financiero como formativo, y por otro lado, diversificar nuestra comunidad para que diferentes voces puedan contribuir con su visión y experiencia al crecimiento y fortalecimiento del movimiento Wikimedia.

Descripción

Nuestro plan gira en torno a tres ejes de trabajo: formación, apoyo y diversidad. La formación se centra en la organización de sesiones de capacitación, para voluntarios y personal de instituciones, que contarán con el apoyo de materiales previamente elaborados. Apoyamos a los voluntarios para que asistan a eventos internacionales, como Wikimania y los distintos eventos temáticos, y celebramos nuestras jornadas anuales, donde la comunidad local tiene un papel protagonista. Por último, los editatones y eventos similares ofrecen la posibilidad de aumentar el número de colaboradores de comunidades poco representadas, con sesiones de formación y de creación de redes, con la colaboración de diversas instituciones, como pueden ser la Embajada de Suecia o la Biblioteca Nacional.

  • Sesiones de divulgación y formación
  • Apoyo a voluntarios
  • Editatones
Objetivos
  • Aumentar el número de colaboradores de comunidades poco representadas en los proyectos de Wikimedia, como las personas mayores, las mujeres y las personas de las zonas rurales.
  • Ampliar la formación y la experiencia de socios, voluntarios e instituciones mediante la ejecución de acciones de formación.
Métricas
  • 250 contribuyentes de comunidades insuficientemente representadas.
  • 100 personas que participan en las sesiones de capacitación.
  • Por lo menos un 75% de satisfacción después de las sesiones de capacitación entre los participantes.

Política públicas y relaciones institucionales

Nuestro tercer programa se enfoca en dar forma y promover políticas favorables para nutrir y preservar el conocimiento libre. También tiene como objetivo ampliar el alcance de los proyectos de Wikimedia al obtener más apoyo y recursos para nuestra comunidad y las actividades de nuestro capítulo. En el desarrollo de este programa, fusionamos nuestros esfuerzos de promoción y políticas públicas con nuestro trabajo para ayudar a las instituciones asociadas a adoptar el conocimiento libre y las prácticas abiertas.

Descripción

Las actividades de este programa están dirigidas a las siguientes audiencias: público en general, medios de comunicación, socios, formuladores de políticas y donantes potenciales. Teniendo en cuenta las discusiones sociales reales en torno a temas como el acceso a la información y el conocimiento, la autoría o la neutralidad de la red, planeamos centrarnos en las 3 siguientes líneas de trabajo:

Dar forma a la transposición de los derechos de autor de la UE en España y el trabajo de incidencia de la UE. Abogar por el conocimiento libre en el ámbito político y legislativo español y europeo. Lucha contra la desinformación. Diseño de reuniones, contenidos y acciones para combatir la desinformación en Wikipedia y los proyectos de Wikimedia. Apoyando al Movimiento Hispanohablante y organizaciones objetivo. Ayudar a defender o adoptar políticas y prácticas abiertas, facilitando cambios hacia el conocimiento libre.

Objetivos
  • Construyendo alianzas con instituciones, participando en eventos importantes y trabajando en incidencia para crear conciencia y diseminación del conocimiento libre.
  • Aumentar la conciencia y el apoyo a nuestra agenda de políticas públicas.
  • Trabajar en coordinación con socios para identificar las mayores barreras para producir y acceder a conocimiento gratuito y contribuir a crear cambios en las políticas y prácticas que apoyen la visión del Movimiento Wikimedia.
Métricas
  • Conseguir al menos 40 firmas para apoyar nuestras enmiendas al borrador de transposición de la Directiva DEMUD al marco jurídico español.
  • Establecer una línea de colaboración con al menos 3 organizaciones/investigadores para apoyar nuestro trabajo sobre lucha contra la desinformación en los proyectos Wikimedia.

English edit

Introduction edit

Wikimedia España is a Spanish non-profit organization, recognized by the Wikimedia Foundation as the Wikimedia chapter in Spain. It was officially approved by the Wikimedia Foundation on February 7, 2011 and that same month it was registered in the National Registry of Associations of the Ministry of the Interior.

In 2016 we applied for the first time for a Simple Annual Grant (APG) which included the hiring of our first employee and the following year we applied for a second employee. At the end of 2017 we initiated an internal process to define our strategy for the period 2019-2021, and after several actions in 2018 a final document was approved.

Throughout 2019 we realized that there were initiatives that did not fit into existing programs. Therefore, in June of that year we held a meeting and after an analysis of our activity, we decided to reorganize our programs into three: content, community and institutional relations, and public policy.

We believe that 2020 has consolidated the beginning of a period of growth for our organization as the inclusion of diverse voices, the development of training materials or our presence as an agent in defense of digital rights offer us the opportunity to reach more audiences and more organizations.

We want to obtain new funds, and to facilitate this we are waiting to obtain the Declaration of Public Utility, a process in which we are still immersed. This would open doors for us to actively look for new funders (as it is more fiscally attractive). For fundraising we will have to establish a fundraising strategy.

Our current WMES strategy ends in 2021, so during this year we will have to work hard on our next one, which should cover 2022-2024.

Content

Our first program aims to develop projects and activities that encourage the diversification of the contents of Wikimedia projects, including voices that are normally not present in society or are underrepresented, and to improve the quality, reliability and neutrality of the existing contents.

Description

This program is developed through five lines of work. Gender gap, around themes or commemorations such as Women Writers' Day, International Women's Day, Women and Girls in Science Day and women composers. Spanish culture, focusing on cultural content, both photographic and textual, related to monuments, museums, festivals or libraries. Rural heritage, mainly through photographic documentation of natural areas and municipalities without photographs. Encounter between cultures, around geographical areas not very represented, such as Asia, Africa and Oceania, the history of humanity or the Camino de Santiago. Quality, through the #1lib1ref campaign, the work with Lingua Libre and the improvement of the essential articles of Wikipedia in Spanish.

  • Editathons
  • Writing Challenges
  • Photo contests
  • Photographic documentation projects
  • Recording audio and video files
Objectives
  • Decrease the knowledge gaps about gender gap, rural areas and Spain and geographical areas typically not well covered in the languages of Spain
  • Increase the diversity of multimedia content, like audio and video files in several languages and infographics, on Wikimedia Commons
  • Release materials from various GLAM institutions under a free license
Metrics
  • At least 1200 Wikipedia articles related to knowledge gaps (eg. rural world, women)
  • At least 800 audio/video files on Wikimedia Commons
  • Release free material from two different GLAM institutions that was not previously available on the Wikimedia projects

Community

The second program aims to strengthen our community through two aspects; on the one hand, supporting our members, both financially and in terms of training, and on the other hand, diversifying our community so that different voices can contribute their vision and experience to the growth and strengthening of the Wikimedia movement.

Description

Our plan revolves around three areas of work: training, support and diversity. Training is focused on the organization of training sessions, for volunteers and staff of institutions, which will be supported by previously developed materials. We support volunteers to attend international events, such as Wikimania and the various thematic events, and we hold our annual conferences, where the local community plays a leading role. Finally, the editathons and similar events offer the possibility of increasing the number of collaborators from underrepresented communities, with training and networking sessions, with the collaboration of various institutions, such as the Swedish Embassy or the National Library.

Objectives
  • Increase the number of contributors from under-represented communities in Wikimedia projects, like older people, women and people from rural areas.
  • Broaden the training and experience of members and institutions through the development of training programmes
Metrics
  • 250 contributors from under-represented communities.
  • 100 people participating in training sessions.
  • At least 75% of satisfaction after training session among participants.

Public Policy & Institutional Relations

Our 3rd program focuses on shaping and promoting favorable policies to nurture and preserve free knowledge. It also aims at expanding the scope of the Wikimedia projects by getting more support and resources for our community and our chapter’s activities. In the development of this program we merge our advocacy and public policy efforts with our work to help partner institutions embrace free knowledge and open practices.

Description

The activities under this program target the following audiences: general public, media, partners, policy makers and potential donors. Having in mind actual social discussions around themes like access to information and knowledge, authorship or net neutrality, we are planning to focus on the 3 following working lines:

Shaping EU Copyright Transposition in Spain and EU Advocacy work. Advocating for free knowledge within the Spanish and European public policy and legislative field. Fighting disinformation. Designing meetings, content and actions to fight desinformation on Wikipedia and the Wikimedia projects. Supporting the Spanish Speaking Movement and target organizations. Helping advocate for or embrace open policies and practices, facilitating changes towards free knowledge.

Objectives
  • Building partnerships with institutions, participating in major events and working on advocacy to raise awareness and dissemination of free knowledge.
  • Increase awareness and support for our public policy agenda.
  • Working in coordination with partners to identify the largest barriers to producing and accessing free knowledge and contributing to create changes in policy and practice that support the vision of the Wikimedia Movement.
Metrics
  • Getting at least 40 signatures to support our amendments to the DSM Directive transposition draft into the Spanish law.
  • Setting up a collaboration line with at least 3 organizations/researchers to support our work on fight against desinformation in the Wikimedia Projects.

Grant Metrics Reporting edit

Required. Metrics, targets and results: grants metrics worksheet here.

Needs Request edit

Optional. The Community Resources team would like understand the best way to support the success of your programs and organization in general. If you have any requests or needs you have related to your programs, organizational operations, or other needs below under the appropriate section, please describe them here. You may instead e-mail simple wikimedia.org to reach your program officer if you prefer.

Suggestions for Simple APG Application process edit

  • ...

Requests for programmatic support edit

For example, requesting guidance or expertise from Wikimedia Foundation staff on GLAM- or Education-related areas.

  • ...

Requests for operational support edit

For example, requesting guidance or expertise from Wikimedia Foundation staff on public communications, financial practices, or hiring procedures.

  • Wikimedia España must develop next year its strategy for the periode 2022-2024 and help and guidance from WMF or other affiliates will be appreciated. We think that a falicitator will help in this process. After talking about this issue in a meeting with the WMF, we included the option of paying for a professional consultant to facilitate this process next year.

Other requests edit

Wikimedia España has the will to keep growing strategically in order to amplify the work we have been doing to promote free knowledge and building effective alliances with partners from both the public and the private sector. After a long time under the Simple Annual Plan Grant Program, and due to its budget restrictions, our growth possibilities have been very limited for the last few years. Therefore, we would like to be considered to migrate to the Annual Plan Grant Program for several reasons.

Our 2022-2024 strategy plan must be developed in the following months and we would like to take this chance to think about a new phase for the organization, in which we can better support our community and get closer to the organizational standards of other European Chapters that already are in the Annual Plan Grant Program with similar contexts as ours.

First of all, we want to expand our current programs following a strategic direction that allows us to achieve our goals in a better and more efficient way. We are aware that for this, we would need a good internal strategy, an executive direction and more resources. In the last few years, so much work has been done by volunteers and Board members but those are close to burn out: they can not offer so much time and sometimes they lack the skills or availability our current activity demands. Our staff team, at the same time, is overloaded. We need a bigger professional task force and we think it’s become key to cover all expenses volunteers face to carry out their supporting activities and to pay fair salaries to our employees (current and to-be).

We understand that we need a person who can work in strategy and management. Board members and staff cannot take care of these tasks due to their huge workload and other duties. We would like to count on a professional full time manager/director to work with us in this next phase of our strategy direction that will allow us to grow in a sustainable way. We would also like to start a working line on fundraising and seek for funds, and this must be done by a professional. This will also open an opportunity for us to be less dependent on current Movement resources and the APG programs.

No requests needed edit

If you have no specific requests, please confirm this here.

  • ...

Midterm report edit

Program story edit

Program Progress. Español edit

Contenido

Este programa se estructura en torno a cinco líneas de trabajo, brecha de género, cultura de España, patrimonio rural, encuentro entre culturas y calidad, y, debido a la pandemia por coronavirus, la mayoría de las iniciativas asociadas a ellas se han llevado a cabo en línea, en tanto que en estos primeros meses del año las condiciones todavía no son óptimas para actividades presenciales.

Brecha de género
 
Editatona Poniendo las gafas violeta a Wikipedia

En este área de trabajo, que busca reducir la brecha de género tanto en contenidos como en editoras, hemos organizado tres eventos, dos de ellos en torno al Día Internacional de la Niña y la Mujer en la Ciencia (11 de febrero) y uno con motivo del Día Internacional de la Mujer (8 de marzo). Alrededor de la primera fecha, durante todo el mes de febrero promovimos un editatón en línea sobre científicas, independientemente de su profesión o procedencia, que se ha convertido en una cita fija en nuestro calendario. Igualmente, y por cuarto año consecutivo, colaboramos con el Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras de Madrid en la organización de una editatona. A diferencia de años anteriores, en esta ocasión fue en línea y nuevamente el tema central fueron las arqueólogas y sus logros.

Aprovechando tal evento, publicamos una nota valorando los logros obtenidos en esa temática concreta gracias a los eventos organizados en estos últimos años; así, a principios de 2017 solo el 9,75% de los artículos de Wikipedia en español sobre personas que dedican o han dedicado a la arqueología correspondía a biografías de mujeres. Ese porcentaje equivalía a 92 biografías. Sin embargo, en febrero de 2021 la cifra era de 303 artículos y suponían un 20,93% del total de personalidades relevantes en la profesión.

Por otra parte, en torno a la celebración del 8 de marzo, organizamos un editatón en línea sobre mujeres en la ciencia en colaboración con la Oficina de Software Libre de la Universidad de Granada. El evento tuvo lugar el 6 de marzo y se centró en la edición de biografías sobre científicas vinculadas con dicha universidad.

Cultura de España
 
Editatón Patrimonio Colaborativo

En el ámbito de la cultura de España se han celebrado cuatro eventos, dos de ellos en línea y dos presenciales. Por un lado, el 17 de abril organizamos junto con ICOMOS España el editatón patrimonio colaborativo; se trató de la primera acción de una iniciativa que busca crear un grupo permanente de creación, edición y traducción de artículos sobre patrimonio cultural. Esta primera jornada de edición se centró en elaborar y mejorar entradas de Wikipedia sobre lugares, bienes o manifestaciones culturales, con el objetivo de poner el foco sobre el patrimonio poco conocido e, incluso, desconocido por el gran público.

Durante el mes de junio, y por segundo año consecutivo, organizamos un reto de edición en línea sobre museos, con el objetivo de aumentar el contenido existente en Wikipedia sobre estas instituciones que trabajan en pro de la conservación y difusión del patrimonio. En el reto se aceptaron artículos sobre museos de cualquier parte del mundo, en cualquier idioma, y para quienes no supiesen sobre cuál editar, se ofrecieron sugerencias de artículos en otros idiomas, como inglés, francés, italiano, catalán y gallego, que pudieran traducir.

En cuanto a eventos presenciales, el 3 de mayo organizamos junto al Museo Valenciano de Etnología, Amical Wikimedia y la Federació Coordinadora de Muixerangues un viquimarató sobre Muixeranga, con el objetivo de visibilizar y difundir la Muixeranga como una manifestación de la cultura popular valenciana. El proyecto abarca también la celebración de un concurso fotográfico para así obtener imágenes con que ilustrar los contenidos sobre el tema.

 
Viquimarató Carmelina Sánchez-Cutillas

Por último, el 5 de junio tuvo lugar en la biblioteca de Benicalap (Valencia) un viquimarató sobre la figura de Carmelina Sánchez-Cutillas, en el marco de la conmemoración del nombramiento de la escritora como Escritora del Año por la Academia Valenciana de la Lengua. El acto fue organizado por Amical Wikimedia, la Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana y Wikimedia España, durante el evento se publicaron artículos en varios idiomas sobre la escritora y su obra.

Patrimonio rural

En este área de trabajo hemos continuado con iniciativas que venimos llevando a cabo en los últimos años. Por un lado, el concurso fotográfico Wiki Loves Earth, centrado en espacios naturales, que, tras los cambios del año pasado motivados por el confinamiento, volvió a celebrarse en mayo. En esta edición contamos con la colaboración y patrocinio de dos entidades, el Organismo Autónomo Parques Nacionales y Europarc España. En ambos casos proporcionaron premios, participaron como parte del jurado y apoyaron en la difusión del concurso.

Por otro lado, el proyecto Ningún municipio español sin fotografía, que busca documentar fotográficamente dichas entidades territoriales. Aunque aún no hemos podido celebrar ninguna actividad tipo Wiki Takes, que en pasados años han resultado enormemente positivas para el avance del proyecto, poco a poco se han seguido documentando más municipios, y a fecha de marzo de este año solo restan 130 para terminar.

Además, en este año se ha puesto en marcha el proyecto Escuela de wikicronistas. Se trata de una iniciativa de la Asociación LaOficina Producciones Culturales en colaboración con la Diputación Provincial de Almería, que busca crear y mejorar contenido en Wikipedia y otros proyectos Wikimedia sobre distintos municipios de la provincia de Almería. En esta primera toma de contacto se trabajará con 21 municipios, en cada uno de los cuales se formará a un responsable con el objetivo de que se familiaricen con el ecosistema Wikimedia y puedan incorporar contenido sobre patrimonio, gastronomía, fiestas, etc., información que repercutirá en una mejor experiencia a la hora de buscar en internet sobre estos municipios.

Encuentro entre culturas

Tres han sido las acciones llevadas a cabo en el marco de esta temática, y todas ellas en línea. Por un lado, y por cuarto año consecutivo, organizamos el concurso anual PESCAR, que se centra en la historia de la humanidad y en la que cada mes se propone un conjunto de artículos relacionados con política, economía, sociedad, cultura, arte y religión, en un momento histórico determinado.

Otra iniciativa, que ya llevamos a cabo el año pasado, es el Mes de África, que tiene lugar en mayo y cuyo objetivo es ampliar los contenidos sobre este continente y mejorar su visibilidad. Por último, con motivo del Día Internacional del Pueblo Gitano (8 de abril), entre el 1 y el 11 de abril nos unimos al segundo editatón internacional en línea sobre la minoría romaní, su identidad, historia y cultura, impulsado por Wikimedia Serbia. El objetivo del evento es combatir los prejuicios y la discriminación a través del conocimiento y se propone a la comunidad wikipedista de todo el mundo que escriba y mejore artículos relacionados con el pueblo gitano. Con motivo de dicha actividad, contactamos con varias organizaciones que luchan en pro del pueblo gitano y dos de ellas se mostraron interesadas en la iniciativa, por lo que esperamos establecer una relación y colaborar conjuntamente.

Calidad

Por último, en el ámbito de la calidad, llevamos a cabo un conjunto muy variado de iniciativas. Así, nuevamente nos unimos a la campaña #1lib1ref, entre enero y febrero, con el fin de animar a la comunidad a mejorar las referencias en los artículos de Wikipedia. También relacionado con la enciclopedia está la Mejora de artículos esenciales, que promovimos junto a otros grupos Wikimedia del ámbito hispanohablante en el contexto de las celebraciones por el 20 aniversario de Wikipedia en español; el objetivo de la iniciativa es mejorar los llamados 1000 artículos que toda Wikipedia debería tener y así progresar en el desarrollo de la calidad del proyecto.

Otra acción iniciada estos meses es el proyecto de colaboración con la Fundación para el Conocimiento madri+d. Se trata de una iniciativa para crear y mejorar contenidos científicos en Wikipedia en español. Contará con la participación de las universidades de la Comunidad de Madrid, y responde al interés en revertir la carencia en contenidos -o el de mejorar la calidad de los mismos- sobre ciencia e innovación en castellano. Se divide en dos fases; la primera tuvo lugar en mayo y junio y buscó conocer el grado de interés de la comunidad universitaria en participar.

A partir de una base de datos de Personal Docente Investigador, se contactó con aquellas personas que podrían tener interés en participar y, a quienes respondieron positivamente, se les pidió que enviasen una propuesta de 10 artículos a crear o mejorar en su aula, y que pertenezcan a su área de conocimiento. En total, después de informar detalladamente a todas las personas que mostraron interés, fueron 10 los que enviaron sus propuestas de artículos y con quienes empezaremos a trabajar al inicio del próximo curso académico, en septiembre.

En cuanto a Wikimedia Commons, seguimos fomentando la grabación de audios o videos para diversificar su contenido y, en lo que llevamos de año, se subieron 188 archivos de audio. gracias a Lingua Libre. Hemos conseguido también que dos instituciones comiencen a publicar materiales propios bajo licencia libre, y así el Archivo Fotográfico de la Universidad de Navarra y el Teatro de la Zarzuela llevaron a cabo ya sus primeras subidas de imágenes. En el ámbito de las coberturas de eventos, entre el 3 y 13 de junio hemos cubierto el Festival de Cine de Málaga, con el objetivo de conseguir imágenes libres de personalidades del cine español. Por último, con motivo de las elecciones autonómicas en la Comunidad de Madrid, promovimos la recogida y subida de las papeletas electorales a Wikimedia Commons como forma de documentar nuestra historia política más reciente.

Objetivo Métrica Estatus
Reducir las brechas de conocimiento sobre brecha de género, medio rural y España y zonas geográficas que normalmente no están bien representadas, en los distintos idiomas de España Al menos 1200 artículos de Wikipedia relacionados con las brechas de conocimiento
92,08%
Aumentar la diversidad del contenido multimedia, como archivos de audio y video, en Wikimedia Commons Al menos 800 archivos de audio/video en Wikimedia Commons
23,5%
Hacer que los materiales en poder de diversas instituciones GLAM esté disponible bajo licencia libre a través de los proyectos Wikimedia Liberar material de tres instituciones GLAM diferentes que no estaba disponible previamente en los proyectos de Wikimedia
66,66%

Comunidad

Este programa tiene como objetivo principal la formación y el apoyo a las personas voluntarias, así como la diversidad de nuestra comunidad. Debido a la pandemia, los eventos presenciales, tanto nacionales como internacionales, no están teniendo lugar o se están celebrando en línea, por lo que esa línea de apoyo no está siendo posible nuevamente este año.

Sin embargo, hemos podido continuar ofreciendo sesiones de capacitación para todas las personas interesadas, socias o no, mediante un conjunto de sesiones en línea. Estas sesiones, que todavía se están llevando a cabo, se han centrado en distintos aspectos relacionados con Wikipedia: cómo referenciar adecuadamente, la mejora de su calidad mediante los artículos destacados, herramientas web que facilitan la edición en la enciclopedia, la relación de Wikipedia con la educación -que coincidió con el 20 aniversario de Wikipedia en español y ofreció una retrospectiva de las colaboraciones llevadas a cabo así como dos ejemplos de ellas- o iniciativas como los 100wikidays, como ejemplo de actividad motivadora para la participación de la comunidad.

Como forma de evaluar los resultados de estas sesiones de formación, hemos compartido una encuesta en cada una de ellas. En total, hasta ahora obtuvimos 18 respuestas. En ellas, además de preguntar por los contenidos de las sesiones, los conocimientos de la persona a cargo de la sesión o ideas para futuras sesiones, se trataba de conocer el grado de satisfacción tras la sesión, que hasta ahora es de algo más del 83%.

Al margen de los encuentros citados, también se han llevado a cabo en línea distintas sesiones de formación o divulgación. Así, en el ámbito GLAM, hemos celebrado talleres de formación con el Teatro del a Zarzuela, tanto de edición como de subida de imágenes, y con el Grupo de Amigos del Museo Etnográfico de Zamora, sobre cómo editar en Wikipedia. En el ámbito educativo, se ofreció una sesión para estudiantes de Historia del Arte de la Universidad Complutense de Madrid, y como parte de otros eventos, participamos en TEDxVitoria con una intervención sobre cómo editar en Wikipedia, y en FLISOL, con dos sesiones sobre Una mirada a Wikipedia y Como consultar datos en Wikidata.

Como parte de este compromiso con la formación de nuestra comunidad, hemos elaborado distintos materiales para que puedan difundir y hacer uso de ellos en cualquier momento. Así, contamos con cuatro nuevas infografías, una sobre consejos para escribir biografías en Wikipedia, otra con un decálogo de buenas prácticas a la hora de colaborar con Wikipedia, otra sobre Wikipedia como enciclopedia que cualquiera puede editar, y otra sobre acciones habituales a la hora de editar Wikipedia. Además, estamos en proceso de creación de una guía en línea sobre cómo organizar editatones, y, como en ocasiones anteriores, varias sesiones en línea estarán grabadas y disponibles en nuestro canal de youtube.

En cuanto a la diversidad, además de ser provechosos en cuanto a contenidos, varios eventos han servido para que nuestra comunidad sea más diversa, como por ejemplo los editatones Poniendo las gafas violeta a Wikipedia o el Editatón Mujeres en la Ciencia, en cuyo caso han promovido la participación de más mujeres en Wikipedia.

Por otro lado, el 20 de mayo se celebraba el 20 aniversario de Wikipedia en español y, en línea con las celebraciones que han tenido lugar en otras comunidades lingüísticas, varios capítulos y grupos hispanohablantes planificamos un conjunto de actividades y acciones para festejarlo.

 
Editatón global 20.º aniversario Wikipedia en español

Así, se realizó un video en el que personas de diferentes países compartieron qué significa Wikipedia para ellas, sus deseos para el futuro y felicitaciones para Wikipedia con motivo de estos 20 años. Cada una de las personas grabó su intervención y posteriormente fue editado por Wikimedia México. Además, para las redes sociales se planificaron una serie de mensajes que la gente pudo utilizar para felicitar por el 20.º aniversario.

Otra de las actividades fue la mejora de los artículos esenciales, ya citada anteriormente. Desde 2004 existe en Meta la propuesta de los 1000 artículos que toda Wikipedia debería tener. Con base al tamaño de esos artículos esenciales se ha originado una clasificación que determina qué versión lingüística de Wikipedia cubre más ampliamente tales temas. Nuestra propuesta fue, por tanto, mejorar esos artículos, fijándose como plazo el siguiente cumpleaños de Wikipedia en español con el objetivo de progresar en el desarrollo de la calidad del proyecto.

También, el 22 de mayo se organizó una editatón global con todos los países hispanohablantes, que tuvo lugar a través de Zoom, con el objetivo de encontrarse con la comunidad que forma parte del día a día en la construcción de la enciclopedia, y celebrar el 20 aniversario haciendo lo que mejor sabemos hacer: editando Wikipedia. Se trató de un evento de diez horas de duración, con dos horas de actividad por cada huso horario (en total cinco husos horarios diferentes); así, la jornada comenzó con la participación de España y finalizó con los países centroamericanos.

En cuanto a iniciativas que continuamos desarrollando, por un lado el grupo del Laboratorio Wikimedia de verificación de datos continúa sus reuniones en línea, iniciadas en junio de 2019, dos veces al mes para trabajar sobre metodologías de detección de información falsa en proyectos Wikimedia, y por otro lado, continúa nuestra participación en el espacio semanal (#Wikiverso) en el programa de variedades Tarde lo que tarde, de Radio Nacional de España, estando todas las intervenciones, que corren a cargo de nuestra presidenta, subidas a Ivoox y Spotify, con el fin de documentar y divulgar esos contenidos.

Objetivo Métrica Estatus
Aumentar el número de colaboradores de comunidades poco representadas en los proyectos de Wikimedia, como las personas mayores, las mujeres y las personas de las zonas rurales 250 contribuyentes de comunidades insuficientemente representadas
46,8%
Ampliar la formación y la experiencia de socios, voluntarios e instituciones mediante la ejecución de acciones de formación 100 personas que participan en las sesiones de capacitación
120%
Por lo menos un 75% de satisfacción después de las sesiones de capacitación entre los participantes
83,33%

Política públicas y relaciones institucionales

Este programa tiene como objetivo nutrir y preservar el conocimiento libre a través de diferentes acciones:

  • Abogar por el conocimiento libre en el marco político y jurídico español y europeo.
  • Diseñar reuniones, contenidos y acciones para combatir la desinformación en Wikipedia y los proyectos Wikimedia.
  • Ayudar a la comunidad wikimedista de habla hispana a abogar por el conocimiento libre e impulsar a otras organizaciones para que adopten políticas y prácticas abiertas.

En 2021, enfocamos el programa en 3 líneas de trabajo principales. A continuación compartiremos qué hitos hemos logrado y qué desafíos hemos encontrado hasta el 30 de junio de 2021:

1. Dar forma a la transposición de la Directiva sobre derechos de autoría de la UE en España y trabajo de incidencia política en el marco de la UE

Esta línea de trabajo se centra en la conformación y promoción de políticas favorables para nutrir y preservar el conocimiento libre. Para ello, nos hemos centrado en 3 procesos regulatorios principales para el 1er semestre de 2021:

  • Carta Española de Derechos Digitales

El Ministerio de Economía y Transformación Digital de España ha iniciado la redacción de una Carta de Derechos Digitales que fue sometida a una consulta pública, abierta hasta finales de enero de 2021. La Carta de Derechos Digitales de España ofrecerá un marco de actuación no vinculante en materia de la regulación del ecosistema digital. Es "uno de los compromisos fundamentales del plan España Digital 2025", según fuentes del Ministerio. A pesar de las posibilidades de que la Carta sea una buena declaración de intenciones y un terreno común para los derechos digitales, WMES consideró que algunos temas clave no estaban presentes o suficientemente detallados en el borrador inicial proporcionado por el Ministerio. Por ello, participamos en la consulta pública para presentar nuestras sugerencias y propuestas para mejorar la Carta. Todas ellas están en línea con promover la defensa de los derechos digitales; el acceso a la cultura y el conocimiento en el ámbito digital; y el software libre y los datos abiertos, entre otros. El texto presentado destaca algunas consideraciones, teniendo en cuenta la importancia de proteger los derechos humanos también en el ecosistema digital. Se centra en garantizar la igualdad de acceso a la educación, la cultura y la información para toda la ciudadanía.

  • Regulación TERREG en la UE

En 2018, la Unión Europea comenzó a discutir un nuevo Reglamento sobre la prevención de la difusión de contenido terrorista en línea (COM / 2018/640 final), también conocido como TERREG. Wikimedia España, junto a otras organizaciones sin ánimo de lucro, ha participado en una campaña para pedir a quienes desarrollan políticas públicas que todas las medidas propuestas en este importante proceso legislativo respeten los derechos y libertades fundamentales y que se garanticen excepciones para determinadas formas de expresión protegida, tales como materiales educativos, periodísticos y de investigación, que son cruciales para la promoción y preservación del conocimiento libre.

En abril de 2021 nos sumamos a una campaña para pedir al El Parlamento de la UE que rechazara la votación final sobre TERREG. Más de 60 organizaciones, incluidas EDRi, Access Now, Civil Liberties Union for Europe, Communia y algunos capítulos de Wikimedia en Europa, instamos a la cámara a estar en el lado correcto de la historia y rechazar esta propuesta para encontrar mejores soluciones a la regulación. La regulación es demasiado borrosa, demasiado amplia y viola nuestro derecho a expresar opiniones políticas y acceder a información en Internet.

Estuvimos en contacto con más de 50 eurodiputados para informarles sobre la posición de WMES sobre TERREG, explicar por qué el reglamento amenaza los derechos digitales en Europa y pedir el rechazo de la votación final, que se suponía que iba a ocurrir en el Parlamento el día 28. de abril.

A pesar de los esfuerzos de la sociedad civil, un día antes de la votación programada, TERREG fue aprobada sin una votación final, por medio de una peculiaridad en el procedimiento parlamentario europeo.

  • Transposición española de la Directiva DSM

Durante los últimos años, hemos centrado nuestros esfuerzos en materia de Políticas Públicas en la Transposición española de la Directiva DSM, que estaba prevista para el 7 de junio de 2021 pero que ha sido retrasada por el Ministerio de Cultura.

La primera parte de 2021 estuvo marcada por la falta de transparencia en el proceso legislativo y la falta de voluntad del Ministerio para mantener negociaciones con las organizaciones culturales y la sociedad civil. Respondiendo a este escenario, decidimos organizar un encuentro público de partes interesadas para reunir a organizaciones sin fines de lucro que representen a los sectores de la enseñanza, investigación, bibliotecas, archivos y museos; la defensa de los derechos digitales y fundamentales y la sociedad civil en general. Tuvo lugar el 27 de abril y junto a nuestros socios de FESABID, Creative Commons España, Interferencias y Xnet, informamos de la falta de calidad democrática que está mostrando el proceso de transposición en España. La sesión se transmitió en vivo y el video tiene más de 200 visitas en YouTube. Lo proporcionamos como material para ayudar a comprender por qué la Directiva DSM es importante para cualquier persona que lea, cree y comparta información y conocimiento en Internet.

Teniendo en cuenta la necesidad de sensibilizar y apoyar nuestra agenda de políticas públicas, este evento virtual y nuestro trabajo con medios nos ayudaron a posicionar nuestro mensaje en la agenda pública. Cerramos una portada para la sección cultural en una publicación mensual, varias investigaciones y entrevistas, e interés y réplica de nuestros comunicados de prensa, resultando en más de una decena de piezas o artículos sobre el tema.

A lo largo del año participamos en varias reuniones a nivel europeo, para compartir y aprender de otros socios cómo se está llevando a cabo la transposición en cada Estado miembro.

Comenzamos a trabajar con No Legal Tech, una consultoría legal de derecho tecnológico, que nos brindará orientación y apoyo legal en lo que queda del proceso.

Finalmente, el 25 de junio realizamos una sesión pública llamada “DEMUD en lenguaje accesible”. Invitamos a la abogada Marelisa Blanco para explicar esta reforma de derechos de autoría y ayudar a las personas asistentes a entender qué es la Directiva DMS y por qué es importante. Esta fue una oportunidad para fortalecer nuestra asociación con otras organizaciones, ya que la sesión tuvo lugar en esLibre, un evento importante para la comunidad española de software y cultura libre.

 
Sesión sobre la DEMUD en esLibre2021
 
Verificatón en esLibre2021
 
Encuentro wikimedista sobre lucha contra la desinformación en esLibre2021

2. Luchar contra la desinformación

A finales de 2020 lanzamos una serie de recomendaciones para que los lectores y editores de Wikipedia identifiquen y combatan la desinformación. Se proporcionan en forma de Decálogo para la lectura crítica de Wikipedia y otro Decálogo táctico anti-desinformación para los editores de Wikipedia. Este año, nuestro enfoque en esta línea de trabajo tiene que ver con probar esas recomendaciones dentro de la comunidad de Wikipedia, conocer cómo las usan los wikipedistas y qué mejoras podemos agregar a la lucha contra la desinformación en la enciclopedia libre.

En el primer semestre de 2021 hemos diseñado la metodología para Verficatón, una actividad para verificar información en Wikipedia. Para ello, hemos basado nuestro trabajo en los decálogos anteriores, utilizados como base teórica detrás de esta nueva propuesta de evento. Para asegurarnos de que nuestros indicadores sean precisos y utilizables, hemos comenzado a colaborar con ScienceFlows, un grupo de investigación en desinformación con sede en la Universidad de Valencia. Hemos podido probar la metodología y nuestra plantilla de verificación, gracias al I Verificatón en Wikipedia, un evento virtual que organizamos para verificar información sobre la COVID-19 en Wikpedia en español el 25 de junio.

Ese mismo día, y después de la Verificación, también organizamos un panel llamado “I Encuentro Wikimedia sobre la Lucha contra la Desinformación en Wikipedia”, que se centró en cómo diferentes afiliados del Movimiento Wikimedia de habla hispana están luchando contra la desinformación. Las presentaciones de Wikimedia Argentina, Wikimedia Chile, Wikimedia México, Wikimedia España y la Fundación Wikimedia fueron transmitidas en la sesión en vivo y tuvo lugar una interesante discusión. Pronto estará disponible un video.

Ambos eventos, junto con la sesión “DEMUD en lenguaje accesible” mencionada en el punto de Transposición de la Directiva DSM, tuvieron lugar durante esLibre (https://eslib.re/2021/), la conferencia nacional de software libre en España que este año se celebró de manera completamente virtual. Wikimedia España ha sido socio colaborador de la conferencia desde 2020 y hemos comisariado y coordinado la pista para el conocimiento y la cultura libres durante los últimos 2 años.

3. Apoyar al Movimiento Wikimedia de habla hispana y a otras organizaciones

Este programa se enfoca en dar forma y promover políticas favorables para nutrir y preservar el conocimiento libre y eso también tiene que ver con brindar información a nuestras comunidades sobre cómo el conocimiento libre está siendo desafiado por el campo regulatorio actual (y futuro).

Para abordar esto, a principios de año, lanzamos una serie de video-entrevistas para ayudar a nuestra comunidad a comprender cómo el ámbito de las políticas públicas a nivel de la UE y España afectará a los proyectos y valores de Wikimedia en los próximos meses. Entrevistamos:

  • Diego Naranjo, Responsable de Políticas Públicas de eDri, para hablar sobre la regulación del ecosistema digital a nivel de la UE.
  • Ariadna Matas, asesora de políticas de Europeana, para hablar sobre la Directiva DSM y su transposición a la legislación española.
  • Simona Levi, cofundadora de Xnet, para hablar sobre la incidencia política en defensa del conocimiento libre.
Objetivo Métrica Estatus
Aumentar la conciencia y el apoyo a nuestra agenda de políticas públicas Conseguir al menos 40 firmas para apoyar nuestras enmiendas al borrador de transposición de la Directiva DEMUD al marco jurídico español
0%
Trabajar en coordinación con socios para identificar las mayores barreras para producir y acceder a conocimiento gratuito y contribuir a crear cambios en las políticas y prácticas que apoyen la visión del Movimiento Wikimedia Establecer una línea de colaboración con al menos 3 organizaciones/investigadores para apoyar nuestro trabajo sobre lucha contra la desinformación en los proyectos Wikimedia
33,33%

Program Progress. English edit

Content

This program is structured around five lines of work, gender gap, culture of Spain, rural heritage, encounter between cultures and quality, and, due to the coronavirus pandemic, most of the initiatives associated with them have been carried out online since in these first months of the year conditions are not yet optimal for offline activities.

Gender gap
 
Putting the purple glasses on Wikipedia Editathon

In this work area, which seeks to reduce the gender gap in both content and editors, we have organized three events, two of them around the International Day of Girls and Women in Science (February 22) and one on the occasion of International Women's Day (March 8). Around the first date, throughout the month of February we promoted an online editathon on women scientists, regardless of their profession or background, which has become a fixed date in our calendar. Likewise, and for the fourth consecutive year, we collaborated with the Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras de Madrid in the organization of an editathon. Unlike previous years, this time it was online and once again the central theme was women archaeologists and their achievements.

Taking advantage of such an event, we published a note assessing the achievements obtained in that specific subject thanks to the events organized in recent years; thus, at the beginning of 2017 only 9.75% of the Spanish Wikipedia articles on people who dedicate or have dedicated to archaeology corresponded to biographies of women. That percentage was equivalent to 92 biographies. However, in February 2021 the figure was 303 articles and accounted for 20.93% of the total number of relevant personalities in the profession.

On the other hand, around the celebration of March 8, we organized an online editathon on women in science in collaboration with the Free Software Office of the University of Granada. The event took place on March 6 and focused on the edition of biographies of women scientists linked to the University of Granada.

Culture of Spain
 
Collaborative Heritage Editathon

In the field of culture in Spain, four events were held, two of them online and two in person. On the one hand, on April 17, together with ICOMOS Spain, we organized the collaborative heritage editathon; this was the first action of an initiative that seeks to create a permanent group for the creation, editing and translation of articles on cultural heritage. This first editing day focused on creating and improving Wikipedia entries on places, goods or cultural manifestations, with the aim of focusing on heritage that is little known and even unknown to the general public.

During the month of June, and for the second consecutive year, we organized an online editing challenge on museums, with the aim of increasing the existing content on Wikipedia about these institutions that work for the conservation and dissemination of heritage. The challenge accepted articles on museums from any part of the world, in any language, and for those who did not know which one to edit, we offered suggestions for articles in other languages, such as English, French, Italian, Catalan and Galician, which could be translated.

As for offline events, on May 3 we organized together with the Museo Valenciano de Etnología, Amical Wikimedia and the Federació Coordinadora de Muixerangues a viquimarató on Muixeranga, with the aim of making visible and disseminating the Muixeranga as a manifestation of Valencian popular culture. The project also includes the celebration of a photographic contest to obtain images to illustrate the contents on the subject.

 
Viquimarató Carmelina Sánchez-Cutillas

Finally, on June 5, a viquimarató on the figure of Carmelina Sánchez-Cutillas took place in the library of Benicalap (Valencia), as part of the commemoration of the appointment of the writer as Writer of the Year by the Academia Valenciana de la Lengua (Valencian Academy of Language). The event was organized by Amical Wikimedia, the Acadèmia Valenciana de la Llengua, the Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana and Wikimedia España, and during the event articles were published in several languages about the writer and her work.

Rural heritage

In this work area we have continued initiatives that we have been carrying out in recent years. On the one hand, the Wiki Loves Earth photographic contest, focused on natural spaces, which, after last year's changes due to the confinement, was held again in May. In this edition we had the collaboration and sponsorship of two entities, the Autonomous Organism National Parks and Europarc Spain. In both cases they provided prizes, participated as part of the jury and supported the dissemination of the contest.

On the other hand, the project No Spanish municipality without a photograph, which seeks to photographically document these territorial entities. Although we have not yet been able to hold any Wiki Takes type activity, which in past years have been enormously positive for the progress of the project, step by step more municipalities have continued to be documented, and as of March of this year only 130 remain to be completed.

In addition, this year has seen the launching of the Wikichronists School project. This is an initiative of the Asociación LaOficina Producciones Culturales in collaboration with the Diputación Provincial de Almería, which seeks to create and improve content on Wikipedia and other Wikimedia projects about different municipalities in the province of Almería. In this first contact will work with 21 municipalities, in each of which a responsible will be trained with the aim of familiarizing them with the Wikimedia ecosystem and can incorporate content on heritage, gastronomy, festivals, etc., information that will result in a better experience when searching on the internet about these municipalities.

Encounter between cultures

Three actions have been carried out within the framework of this theme, all of them online. On the one hand, and for the fourth consecutive year, we organized the annual PESCAR contest, which focuses on the history of humanity and in which each month we propose a set of articles related to politics, economics, society, culture, art and religion at a specific historical moment.

Another initiative, which we already carried out last year, is Africa Month, which takes place in May and aims to expand the content on this continent and improve its visibility. Finally, on the occasion of the International Roma Day (April 8), between April 1 and 11 we joined the second international online editathon on the Roma minority, their identity, history and culture, promoted by Wikimedia Serbia. The aim of the event is to fight prejudice and discrimination through knowledge and it is proposed to the Wikipedian community around the world to write and improve articles related to the Roma people. On the occasion of this activity, we contacted several organizations that fight for the Roma people and two of them showed interest in the initiative, so we hope to establish a relationship and collaborate together.

Quality

Finally, in the area of quality, we carried out a wide range of initiatives. Thus, we once again joined the #1lib1ref campaign, between January and February, in order to encourage the community to improve the references in Wikipedia articles. Also related to the encyclopedia is the Improvement of essential articles, which we promoted together with other Wikimedia groups in the Spanish-speaking world in the context of the celebrations for the 20th anniversary of Spanish Wikipedia; the aim of the initiative is to improve the so-called 1000 articles that every Wikipedia should have and thus progress in the development of the quality of the project.

Another action started in recent months is the collaboration project with the Fundación para el Conocimiento madri+d. This is an initiative to create and improve scientific content on Spanish Wikipedia. It will involve the participation of the universities of the Community of Madrid, and responds to the interest in reversing the lack of content -or improving the quality of such content- on science and innovation in Spanish. It is divided into two phases; the first took place in May and June and sought to determine the degree of interest of the university community in participating.

Based on a database of Research Teaching Staff, those who might be interested in participating were contacted and those who responded positively were asked to send a proposal of 10 articles to be created or improved in their classroom, and which belonged to their area of knowledge. In total, after informing in detail all the people who showed interest, there were 10 who sent their article proposals and with whom we will start working at the beginning of the next academic year, in September.

As for Wikimedia Commons, we continue to encourage the recording of audios or videos to diversify its content and, so far this year, 188 audio files have been uploaded, thanks to Lingua Libre. We have also managed to get two institutions to start publishing their own materials under free license, and thus the Photographic Archive of the University of Navarra and the Teatro de la Zarzuela have already uploaded their first images. In the field of event coverage, between June 3 and 13 we covered the Malaga Film Festival, with the aim of obtaining free images of Spanish film personalities. Finally, on the occasion of the regional elections in the Community of Madrid, we promoted the collection and uploading of electoral ballots to Wikimedia Commons as a way to document our most recent political history.

Objective Goal Status
Decrease the knowledge gaps about gender gap, rural areas and Spain and geographical areas typically not well covered in the languages of Spain At least 1200 Wikipedia articles related to knowledge gaps
92,08%
Increase the diversity of multimedia content, like audio and video files in several languages and infographics, on Wikimedia Commons At least 800 audio/video files on Wikimedia Commons
23,5%
Release materials from various GLAM institutions under a free license Release free material from two different GLAM institutions that was not previously available on the Wikimedia projects
66,66%

Community

This program has as its main objective the training and support of volunteers, as well as the diversity of our community. Due to the pandemic, in-person events, both national and international, are not taking place or are being held online, so that line of support is not being possible again this year.

However, we have been able to continue to offer training sessions for all interested individuals, members and non-members, through a set of online sessions. These sessions, which are still ongoing, have focused on different aspects related to Wikipedia: how to properly reference, improving its quality through featured articles, web tools that facilitate editing in the encyclopedia, Wikipedia's relationship with education -which coincided with the 20th anniversary of Spanish Wikipedia and offered a retrospective of the collaborations carried out as well as two examples of them- or initiatives such as the 100wikidays, as an example of motivational activity for community participation.

As a way to evaluate the results of these training sessions, we have shared a survey in each of them. In total, we have had 18 responses so far. In these, in addition to asking about the contents of the sessions, the knowledge of the person in charge of the session or ideas for future sessions, the aim was to find out the degree of satisfaction after the session, which so far is just over 83%.

In addition to the aforementioned meetings, various training and dissemination sessions have also been held online. Thus, in the GLAM area, we have held training workshops with the Teatro de la Zarzuela, both on editing and uploading images, and with the Group of Friends of the Ethnographic Museum of Zamora, on how to edit in Wikipedia. In the educational field, we offered a session for Art History students at the Complutense University of Madrid, and as part of other events, we participated in TEDxVitoria with a speech on how to edit in Wikipedia, and in FLISOL, with two sessions on A look at Wikipedia and How to consult data in Wikidata.

As part of this commitment to the training of our community, we have developed different materials so that they can disseminate and make use of them at any time. Thus, we have four new infographics, one on tips for writing biographies on Wikipedia, another with a decalogue of good practices when collaborating with Wikipedia, another on Wikipedia as an encyclopedia that anyone can edit, and another on common actions when editing Wikipedia. In addition, we are in the process of creating an online guide on how to organize editathons, and, as in previous occasions, several online sessions will be recorded and available on our youtube channel.

In terms of diversity, in addition to being beneficial in terms of content, several events have served to make our community more diverse, such as the Putting Purple Glasses on Wikipedia editathons or the Women in Science Editathon, in which case they have promoted the participation of more women in Wikipedia.

On the other hand, May 20 was the 20th anniversary of Wikipedia in Spanish and, in line with the celebrations that have taken place in other language communities, several Spanish-speaking chapters and groups planned a series of activities and actions to celebrate it.

 
WP20 global editathon

Thus, a video was made in which people from different countries shared what Wikipedia means to them, their wishes for the future and congratulations for Wikipedia on the occasion of these 20 years. Each of the people recorded their intervention and it was later edited by Wikimedia Mexico. In addition, a series of messages were planned for social networks that people could use to congratulate the 20th anniversary.

Another of the activities was the improvement of the essential articles, already mentioned above. Since 2004, the proposal of the 1000 articles that every Wikipedia should have has existed in Meta. Based on the size of those essential articles, a ranking has been originated that determines which language version of Wikipedia covers such topics most comprehensively. Our proposal was, therefore, to improve those articles, setting as a deadline the next birthday of Spanish Wikipedia with the aim of progressing in the development of the quality of the project.

Also, on May 22, a global editathon was organized with all Spanish-speaking countries, which took place through Zoom, with the aim of meeting with the community that is part of the day-to-day construction of the encyclopedia, and celebrate the 20th anniversary doing what we do best: editing Wikipedia. It was a ten-hour event, with two hours of activity for each time zone (in total five different time zones); thus, the day began with the participation of Spain and ended with the Central American countries.

As for initiatives that we continue carrying out, on the one hand the group of Wikimedia Data Verification Lab continues its online meetings, started in June 2019, twice a month to work on methodologies for detecting false information in Wikimedia projects, and on the other hand, our participation in the variety show Tarde lo que tarde, of Radio Nacional de España, continues, being all the interventions, which are in charge of our president, uploaded to Ivoox and Spotify, in order to document and disseminate these contents.

Objective Goal Status
Increase the number of contributors from under-represented communities in Wikimedia projects, like older people, women and people from rural areas 250 contributors from under-represented communities
46,8%
Broaden the training and experience of members and institutions through the development of training programmes 100 people participating in training sessions
120%
At least 75% of satisfaction after training session among participants
83,33%

Public Policy & Institutional Relations

This program aims at nurturing and preserving free knowledge through different actions:

  • Advocating for free knowledge within the Spanish and European public policy and legal framework.
  • Designing meetings, content and actions to fight desinformation on Wikipedia and the Wikimedia projects.
  • Helping Spanish speaking wikimedians advocate for free knowledge and boosting other organizations to embrace open policies and practices.

We are focusing on 3 main working lines in 2021, and below we will share what milestones have we achieved and what challenges have we encountered as per June 30st 2021:

1. Shaping EU Copyright Transposition in Spain and EU Advocacy work

This working line focuses on shaping and promoting favorable policies to nurture and preserve free knowledge. For this, we have focused on 3 main regulatory processes for the 1st half of 2021:

  • Spanish Charter on Digital Rights

The Ministry of Economic Affairs and Digital Transformation of Spain started a Charter of Digital Rights that was submitted to a public consultation that was open until the end of January 2021. The Charter of Digital Rights of Spain will offer a non-binding framework of action regarding the regulation of the digital ecosystem. It is "one of the fundamental commitments of the Digital Spain 2025 plan", according to sources from the Ministry. Despite the possibilities of the Chart for being a good statement and common ground for digital rights, WMES considered some key issues were missing or not detailed enough in the initial draft provided by the Ministry. Therefore, we took part on the public consultation to submit our suggestions and proposals to improve the Charter. All of them are in line with promoting the defense of digital rights, the access to culture and knowledge in the digital sphere, and free software and open data, among others. The text presented highlights some considerations, bearing in mind the importance of protecting human rights also in the digital ecosystem. It focuses on ensuring equal access to education, culture and information for all citizens.

  • TERREG regulation at EU

In 2018 the European Union began to discuss a new Regulation on preventing the dissemination of terrorist content online (COM / 2018/640 final), also know as TERREG. Wikimedia Spain, along with other non-profit organizations, has been involved in a campaign to ask those who develop public policies that all the measures proposed in this important legislative process respect fundamental rights and freedoms and that exceptions be guaranteed for certain forms of protected expression, such as educational, journalistic and research materials, which are crucial to the promotion and preservation of free knowledge. In April 2021 we joined a campaign to ask the EU Parliament to reject the final vote on TERREG. More than 60 organizations including EDRi, Access Now, Civil Liberties Union for Europe, Communia and some Wikimedia chapters in Europe have urged the chamber to be on the right side of history and reject this proposal to find better solutions to regulation. The regulation is too blurry, too broad, and violates our right to express political opinions and access information on the Internet. We were in contact with more than 50 MEPs to let them know about WMES position on terreg, to explain why the regulation threatens digital rights in Europe and to ask for a rejection on the final vote, that was supposed to happen on Parliament on the 28th of April.

Despite civil society efforts, one day prior to the scheduled vote, TERREG was adopted without a final vote thanks to a peculiarity in European Parliament procedure.

  • Spanish DSM Directive Transposition

For the past few years, we have been focusing our efforts regarding Public Policy on the Spanish DSM Directive Transposition, which was due for June 7th 2021 but has been delayed by the Ministry of Culture. The first part of 2021 was marked by the lack of transparency on the legislative process and the lack of willingness from the Ministry to maintain negotiations with cultural organizations and civil society. Responding to this scenario, we decided to host a public stakeholder meeting to gather non-profit organizations representing the teaching, research, library, archives, and museum sectors; the defense of digital and fundamental rights and civil society in general. It took place on April 27th and together with our partners from FESABID, Creative Commons España, Interferencias and Xnet, we reported the lack of democratic quality that the transposition process is showing in Spain. The sessión was live broadcasted and the video has more than 200 views on YouTube now. We provide it as a material to help understand why the DSM Directive is important to any person reading, creating and sharing information and knowledge on the Internet.

Having in mind the need to increase awareness and support for our public policy agenda, this virtual event and some work with the press helped us position our message in the public agenda. We closed a cover for the cultural section in a monthly publication, several research and interview pieces, and outrage for our press-releases, resulting in more than a dozen pieces or articles on the subject. Along the year we participated in several European level meetings, to share and learn from other European partners how transposition is taking place in each Member State. We also started working with No Legal Tech, a legal consultancy for tech law, which will give us guidance and legal support on this process.

Finally, on June 25th we hosted another public session called “DEMUD in accessible language”, we invited lawyer Marelisa Blanco to explain this copyright reform and help people understand what is DMS Directive and why it is important. This was a chance to strengthen our partnership with other organizations, as the session took place in esLibre, a major event for Spanish free software and culture community.

 
DEMUD session in esLibre2021
 
Verificaton in esLibre2021
 
Meeting on Fighting Disinformation in esLibre2021

2. Fighting disinformation

At the end of 2020 we launched a series of recommendations for Wikipedia readers and editors to identify and fight disinformation. They are provided in the form of a Decalogue for the critical reading of Wikipedia and another anti-disinformation tactical decalogue for Wikipedia editors.

This year, our focus on this working line has to do with testing those recommendations within the Wikipedia Community, getting to know how wikipedians are using them and what improvements can we add to the fight of misinformation in the free encyclopedia.

In the first semester of 2021 we have designed the methodology for Verficatón, a meeting to verify information on Wikipedia. To do so, we have based our work on the previous decalogues, used as the theory basis behind this new event proposal. To make sure our indicators are accurate and usable, we have started collaborating with ScienceFlows, a research group on disinformation based on Universidad de Valencia. We have been able to test the methodology and our verification template, thanks to the I Verificatón on Wikipedia, a virtual event that we organized to verify information about COVID-19 in Spanish Wikpedia on June 25.

On the same day, and after the Verificaton, we also hosted a panel called “I Wikimedia Meeting on Fighting Disinformation in Wikipedia”, that was focused on how different affiliates from the Spanish Speaking Wikimedia Movement are fighting disinformation. Presentations from Wikimedia Argentina, Wikimedia Chile, Wikimedia Mexico, Wikimedia España and the Wikimedia Foundation were broadcasted on the live session and interesting discussion took place. A video will be available soon.

Both events, together with the session “DEMUD in accessible language” mentioned in the DSM Directive Transposition point, took place during esLibre, the national free software conference in Spain that this year was held completely virtually. Wikimedia España has been a collaborating partner for the conference since 2020 and we have curated and coordinated the track for free knowledge and culture during the last 2 years.

3. Supporting the Spanish Speaking Movement and other target organizations

This program focuses on shaping and promoting favorable policies to nurture and preserve free knowledge and that also has to do with providing information to our communities on how free knowledge is being challenged by the current (and future) regulatory field.

To address this, at the beginning of the year, we launched a series of video-interviews to help our community understand how the Public Policy arena at EU and Spain level will affect the Wikimedia Projects and values in the coming months.

We interviewed:

  • Diego Naranjo, Head of Public Policy at eDri, to talk about the regulation of the digital ecosystem at EU level.
  • Ariadna Matas, Policy Advisor at Europeana, to talk about the DSM Directive and its transposition to Spanish law.
  • Simona Levi, Co-founder at Xnet, to talk about advocacy for free knowledge.
Objective Goal Status
Increase awareness and support for our public policy agenda Getting at least 40 signatures to support our amendments to the DSM Directive transposition draft into the Spanish law
0%
Working in coordination with partners to identify the largest barriers to producing and accessing free knowledge and contributing to create changes in policy and practice that support the vision of the Wikimedia Movement Setting up a collaboration line with at least 3 organizations/researchers to support our work on fight against desinformation in the Wikimedia Projects
33,33%

Spending update Midterm edit

Please link to a detailed financial report for your spending during the first half of your grant period. This should be in the same format as your detailed budget from your Simple APG application.

Please include the total amount of Simple APG funds you spent during the grant period:

  • EUR 45,571.96

Grant Metrics Reporting Midterm edit

Metrics, targets and results: grants metrics worksheet here.

Final report edit

Program story edit

Learning story edit

Programs Impact. Español edit

Contenido

En el programa de contenido hemos trabajado en torno a cinco líneas de trabajo: brecha de género, cultura de España, patrimonio rural, encuentro entre culturas y calidad. La mayoría de las iniciativas se han llevado a cabo en línea, y solo cuando la situación sanitaria era más favorable se han propuesto algunas acciones presenciales. Además, en otras áreas del programa, sin ser acciones específicas para ello, se ha trabajado para reducir esta brecha.

Brecha de género
 
Editatona Poniendo las gafas violeta a Wikipedia
 
Editatona GastronomasBNE
 
WikiGap Noche

Con el objetivo de reducir esta brecha, tanto en contenidos como editoras, se han llevado a cabo nueve eventos, tres de ellos presenciales y el resto en línea, y la mayoría en el contexto de celebración de una efeméride.

Así, en torno al Día Internacional de la Niña y la Mujer en la Ciencia -11 de febrero- durante todo febrero organizamos un editatón en línea sobre científicas, de cualquier ámbito y procedencia, y el 20 de febrero tuvo lugar, por cuarto año consecutivo, una editatona sobre arqueólogas en colaboración con el Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras de Madrid. El evento fue en línea y contó con una introducción a cargo de Alicia Castillo Mena, presidenta de ICOMOS-España, profesora y arqueóloga.

En torno al Día Internacional de la Mujer -8 de marzo- organizamos un editatón en línea sobre mujeres en la ciencia en colaboración con la Oficina de Software Libre de la Universidad de Granada. El evento tuvo lugar el 6 de marzo y se centró en la edición de biografías sobre científicas vinculadas con dicha universidad.

Ya en verano, durante la segunda mitad de agosto organizamos el editatón en línea Creadoras de la Historia de la Música. El objetivo fue promover la creación de artículos en Wikipedia sobre creadoras en la Historia de la Música, las cuales, tanto ellas como sus trabajos, generalmente han sido invisibilizadas. Se confeccionó un listado de artículos faltantes a partir del Mapa de compositoras creado por la doctoranda y profesora Sakira Ventura y, a modo de presentación, el día 16 celebramos una sesión de introducción al editatón con varias intervenciones, entre ellas la promotora del proyecto, para contextualizar la celebración de la iniciativa y animar la participación.

En septiembre, en colaboración con el colectivo Los Recetarios, la Biblioteca Nacional de España y la Academia Madrileña de Gastronomía, y con el apoyo de la Universidad de Cádiz y The Foodie Studies, llevamos a cabo la editatona GastrónomasBNE. La cita fue doble, el día 14 se celebró una sesión en línea de formación sobre cómo editar en Wikipedia, y el día 15, en modalidad presencial, se realizó la sesión de edición en dos sedes, la Biblioteca Nacional de España y el Archivo Regional de la Comunidad de Madrid, si bien la participación presencial fue más baja de la esperada, con aforo limitado en ambos sitios.

La actividad se desarrolló en el marco de la exposición "Emilia Pardo Bazán: el reto de la modernidad", que se celebraba en la BNE y que mostró una de las grandes pasiones de la escritora, la gastronomía. Por tanto, el objetivo de la iniciativa fue crear, completar y difundir artículos en Wikipedia de cocineras, recetaristas, escritoras, científicas, empresarias, artesanas, periodistas, sumilleres, agrónomas, nutricionistas y tecnólogas, y en definitiva, gastrónomas. También en septiembre, en el marco de la XII Noche Europea de los Investigadores y las investigadoras de Madrid, y en colaboración con la Embajada de Suecia en Madrid y la Fundación para el Conocimiento madri+d, organizamos la V edición de WikiGap Madrid para reducir la brecha de género en Internet editando artículos sobre científicas españolas y suecas. El evento, que se celebró en modalidad presencial en la propia embajada, tuvo un aforo restringido y contó con una bienvenida institucional y una charla inspiradora a cargo de la científica Eva Ortega-Paíno.

En octubre, en torno al Día de las Escritoras (lunes más cercano al 15 de octubre, festividad de Santa Teresa de Jesús), se llevaron a cabo tres iniciativas. Por un lado, el Mes de las Escritoras, un editatón en línea durante todo el mes cuyo objetivo era aumentar, en cualquier idioma, el contenido existente en Wikipedia sobre las escritoras y su obra. En segundo lugar, la editatona del Día de las Escritoras, que tuvo lugar en modalidad en línea el 21 de octubre en colaboración con la Biblioteca Nacional de España, la Asociación Clásicas y Modernas y la Federación Española de Mujeres Directivas, Ejecutivas, Profesionales y Empresarias (FEDEPE). Por último, en Murcia se celebró una editatona sobre escritoras murcianas con una doble sesión presencial; el 1 de octubre tuvo lugar un taller de edición, en el Centro Cultural Zarandona, y el 16 de octubre se celebró la editatona propiamente dicha en la misma sede.

Cultura de España
 
Editatón Patrimonio Colaborativo
 
Viquimarató Carmelina Sánchez-Cutillas
 
Acto inicial del Wiki Takes Altea

En este área temática se han celebrado siete eventos, cuatro de ellos en línea y tres presenciales. Por un lado, el 17 de abril organizamos junto con ICOMOS España un editatón en línea sobre patrimonio colaborativo; se trató de la primera acción de una iniciativa de ICOMOS que busca crear un grupo permanente de edición de Wikipedia para trabajar artículos sobre patrimonio cultural. Esta primera jornada de edición se centró en elaborar y mejorar entradas de Wikipedia sobre lugares, bienes o manifestaciones culturales, con el objetivo de poner el foco sobre el patrimonio poco conocido e, incluso, desconocido por el gran público.

Durante el mes de junio organizamos la segunda edición del reto de edición en línea sobre museos, con el objetivo de aumentar el contenido existente en Wikipedia sobre estas instituciones que trabajan en pro de la conservación y difusión del patrimonio. En el reto se aceptaron artículos sobre museos de cualquier parte del mundo, en cualquier idioma, y se ofrecieron sugerencias de artículos en otros idiomas, como inglés, francés, italiano, catalán y gallego, que se pudieran traducir.

En septiembre tuvieron lugar los otros dos eventos en línea. Por un lado, una nueva edición del concurso de fotografía Wiki Loves Monuments; por segundo año consecutivo contó con el patrocinio del Organismo Autónomo Parques Nacionales, que otorgó varios premios, entre ellos una categoría especial para Reservas de la Biosfera, y dio apoyo en la difusión de la iniciativa. Por otro lado, y en el contexto de dicho concurso, se celebró un nuevo reto de edición en línea sobre monumentos con el objetivo de aumentar el contenido existente en Wikipedia sobre el patrimonio material, tanto histórico como cultural, en cualquier parte del mundo y en cualquier idioma. Al igual que en el reto de museos, se ofrecieron sugerencias de artículos para editar.

En cuanto a eventos presenciales, el 3 de mayo organizamos junto al Museo Valenciano de Etnología, Amical Wikimedia y la Federació Coordinadora de Muixerangues un viquimarató sobre Muixeranga, con el objetivo de visibilizar y difundir la Muixeranga como una manifestación de la cultura popular valenciana. El proyecto abarcó también la celebración de un concurso fotográfico, entre mayo y junio, para así obtener imágenes con que ilustrar los contenidos sobre el tema.

El 5 de junio tuvo lugar en la biblioteca de Benicalap (Valencia) un viquimarató sobre la figura de Carmelina Sánchez-Cutillas, en el marco de la conmemoración del nombramiento de la escritora como Escritora del Año por la Academia Valenciana de la Lengua. El acto fue organizado por Amical Wikimedia, la Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana y Wikimedia España, y durante el evento se publicaron artículos en varios idiomas sobre la escritora y su obra.

El 2 de octubre se celebró en Altea (Alicante) un Wiki Takes como parte del Wikiproyecto:Escritora del Año 2020-21: Carmelina Sánchez-Cutillas. El propósito era fotografiar aquellos lugares de la población que están relacionados con la autora y su obra Materia de Bretaña. La actividad fue promovida conjuntamente por Amical Wikimedia, Wikimedia España, el Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana y la Academia Valenciana de la Lengua (AVL).

Por último, en octubre lanzamos la iniciativa Ninguna biblioteca sin fotografía, una campaña permanente con el objetivo de conseguir fotografías de bibliotecas bajo licencia libre. El origen de la misma es la subida a Wikidata de los datos de más de 8000 bibliotecas de España, tarea que realizó el socio vanbasten_23 en febrero de 2020 y cuyo resultado se puede visualizar en este enlace. Una vez subidas, se anima a utilizar dichas fotografías en su elemento Wikidata o su artículo Wikipedia, en caso de que lo tenga. Para facilitar la participación, se personalizó un mapa de WikiShootMe!, desde donde se puede subir directamente las imágenes.

Patrimonio rural

En torno al patrimonio del medio rural hemos llevado a cabo cinco iniciativas, tres de ellas en línea y dos presenciales. Por un lado, en mayo organizamos una nueva edición del concurso fotográfico Wiki Loves Earth, centrado en espacios naturales. Contamos con la colaboración y patrocinio de dos entidades, el Organismo Autónomo Parques Nacionales y Europarc España, que proporcionaron premios, participaron como parte del jurado y apoyaron en la difusión del concurso.

Durante todo el año continuamos con la campaña Ningún municipio español sin fotografía, iniciada en 2015 con el objetivo de documentar todos los municipios de España. Inicialmente estaba previsto organizar varios Wiki Takes, como forma de impulsar la obtención de imágenes de una determinada zona, pero debido a la situación sanitaria solo se llevó a cabo uno. Aparte, a título individual la comunidad ha continuado documentando lugares y en diciembre de 2021 solo restan medio centenar de municipios para terminar esta primera fase.

Por último, dado que 2021 fue Jacobean Holy Year, durante julio y la primera quincena de agosto lanzamos la iniciativa Wiki Loves Camino con objeto de aumentar la información y la visibilidad de los elementos patrimoniales vinculados con el Camino Francés, una de las rutas de peregrinación a Santiago de Compostela. Al proyecto se sumaron el Grupo de usuarios de Wikimedistas Vascos, Amical Wikimedia y Wikimedia Portugal, que fomentaron la ampliación de contenidos en las versiones en euskera, catalán y portugués de Wikipedia.

 
Congreso SOPA en Muñogalindo

Para facilitar el desarrollo de la actividad, en los meses previos se subieron a Wikidata los datos referidos a los bienes asociados al Camino de Santiago Francés, obtenidos de la documentación ofrecida por la Unesco, y a partir de ellos se generaron anexos de cada provincia en Wikipedia, ofreciendo una gran cantidad de posibilidades a la hora de editar. Así mismo, se invitó a tomar fotografías de los elementos, que se alojarían en una categoría en Wikimedia Commons. La iniciativa, que se prevé continúe en próximos años, sirvió para ofrecer una visita virtual a quienes no pudieran acudir presencialmente a esos lugares y para ayudar a los peregrinos que busquen información sobre las localidades que forman parte de su ruta.

En cuanto a eventos presenciales, entre el 13 y el 19 de septiembre tres socios de WMES acudieron a varios pueblos de la provincia de Ávila para participar en la novena edición del congreso SOPA, centrado en promover la Socialización de Patrimonio en el Medio Rural. Este congreso se celebra cada año en un sitio diferente, no sólo de la geografía española, sino en otras zonas de otros países que participan en su organización. Además de participar en el congreso, con una sesión en la que explicaron en qué consisten los Wiki Takes Rural Areas, recorrieron la zona documentando más de 80 pueblos y subiendo a Wikimedia Commons casi 5000 imágenes.

Para terminar, en 2021 se llevó a cabo el proyecto Escuela de wikicronistas. Se trata de una iniciativa de la Asociación LaOficina Producciones Culturales en colaboración con la Diputación Provincial de Almería para mejorar en Wikipedia el contenido y la calidad sobre los municipios de Almería. En esta primera edición se trabajó con 21 municipios; además de la formación en línea a los responsables de cada municipio, con el objetivo de que se familiarizasen con el ecosistema Wikimedia y aprendieran a incorporar información e imágenes, se acudió a dichos municipios para promover la implicación ciudadana en el proyecto. Gracias a ello se convertirían en parte activa del mantenimiento y ampliación de los artículos y custodios de la información de sus municipios en Wikipedia.

Encuentro entre culturas

En torno a esta temática hemos llevado a cabo cinco iniciativas, todas ellas en línea. En primer lugar PESCAR, un concurso anual centrado en la historia de la humanidad, en el que cada mes se propone un conjunto de artículos relacionados con política, economía, sociedad, cultura, arte y religión de un momento histórico determinado. La de 2021 fue la cuarta edición de esta iniciativa, y por ahora la última ya que, si bien gracias al entusiasmo de sus participantes se crea un importante número de artículos, consideramos que el trabajo que supone su organización y gestión no compensa la baja participación.

Con el objetivo de reducir la brecha de contenidos sobre áreas geográficas infrarrepresentadas hemos organizado tres actividades. Por un lado, la segunda edición del Mes de África, que tuvo lugar en mayo y cuyo objetivo es ampliar los contenidos sobre este continente y mejorar su visibilidad. En noviembre nos sumamos nuevamente al Mes de Asia y en diciembre, por primera vez, organizamos el Mes de Oceanía, con menos resultados de lo esperado, pero consideramos que complementa perfectamente a las dos iniciativas anteriores en aras de una mejor visibilidad de estos espacios geográficos, tradicionalmente poco tratados en las fuentes de información en español.

Por último, con motivo del Día Internacional del Pueblo Gitano (8 de abril), entre el 1 y el 11 de abril nos unimos al segundo editatón internacional sobre la minoría romaní, su identidad, historia y cultura, impulsado por Wikimedia Serbia. El objetivo del evento es combatir los prejuicios y la discriminación a través del conocimiento y se propone a la comunidad wikipedista de todo el mundo que escriba y mejore artículos relacionados con el pueblo gitano. La organización de la actividad nos facilitó establecer contacto con dos organizaciones que luchan en pro del pueblo gitano, por lo que esperamos establecer una relación/alianza y colaborar en el futuro.

Calidad

La mejora de la calidad en los proyectos Wikimedia se ha llevado a cabo en diferentes vertientes. En relación a Wikipedia, entre el 15 de enero y el 5 de febrero nos sumamos nuevamente a la campaña #1lib1ref, con el fin de animar a la comunidad a mejorar las referencias en los artículos de Wikipedia.

En mayo, en el contexto de las celebraciones por el 20.º aniversario de Wikipedia en español, promovimos junto a otros grupos Wikimedia del contexto hispanohablante la mejora de artículos esenciales; el objetivo de la iniciativa era mejorar los llamados 1000 artículos que toda Wikipedia debería tener y así progresar en el desarrollo de la calidad del proyecto. La iniciativa fue un éxito y tras varios meses de trabajo, la comunidad consiguió tener todos los artículos de la lista con un cierto grado de calidad. Este logro motivó a la comunidad a continuar trabajando y desde entonces se ha marcado como objetivo completar la lista de los 10,000 artículos esenciales.

Dos hitos importantes en este 2021 fueron los proyectos de Creación y mejora de contenidos científicos en español y la Realización de actividades de fomento de mejora de contenidos relacionados con Asturias en Wikipedia.

El primero fue fruto de la colaboración con la Fundación para el Conocimiento madri+d y buscaba crear y mejorar contenidos científicos en Wikipedia en español. Contó con la participación de seis universidades públicas de la Comunidad de Madrid, y se dividió en dos fases; la primera tuvo lugar en mayo y junio y en ella se contactó con aquellas personas que podrían tener interés en participar y, a quienes respondieron positivamente, se les pidió que enviasen una propuesta de 10 artículos a crear o mejorar en su aula, y que pertenecieran a su área de conocimiento.

La segunda fase tuvo lugar entre septiembre y diciembre de 2021 y tuvo por objetivos lograr la confirmación definitiva de al menos 10 de los profesores que habían manifestado interés por el proyecto en su primera fase, la impartición de una sesión formativa sobre Wikipedia en sus aulas, y la creación o mejora por parte de los alumnos de las entradas escogidas por los docentes durante la primera fase del proyecto.

El segundo proyecto se llevó a cabo en colaboración con la Dirección General de Gobernanza Pública, Transparencia, Participación Ciudadana y Agenda 2030 del Gobierno de Asturias y buscaba mejorar y aumentar los contenidos relacionados con Asturias en Wikipedia, ya fueran textos o imágenes, en español o en asturiano. Para lograrlo, se convocaron un conjunto de actividades entre el 1 de septiembre y el 15 de diciembre; presencialmente, se organizaron cinco editatones en colaboración con distintos espacios públicos e instituciones, y en línea se convocaron dos eventos, el primero entre el 1 y el 22 de noviembre y el segundo entre el 23 de noviembre y el 15 de diciembre, centrados en patrimonio y geografía respectivamente.

En cuanto a Wikimedia Commons, la mejora se ha llevado a través de varias acciones. Por un lado, continuamos fomentando la grabación y subida de audios o videos con el objetivo de diversificar el contenido y en 2021 logramos 984 archivos de audio, grabados gracias a Lingua Libre. En la liberación de archivos por parte de instituciones no hemos tenido tanto éxito, y tan solo se logró que el Archivo Fotográfico de la Universidad de Navarra y el Teatro de la Zarzuela llevaran a cabo sus primeras subidas de imágenes.

En el ámbito de las coberturas de eventos, entre el 3 y 13 de junio cubrimos el Festival de Cine de Málaga, con el objetivo de conseguir imágenes libres de personalidades del cine español, y en varias fechas, entre julio y agosto, estuvimos en el Festival Internacional de Jazz de San Javier. Este año hubo elecciones regionales en la Comunidad de Madrid y, al igual que en otras ocasiones, promovimos la recogida y subida de las papeletas electorales a Wikimedia Commons como forma de seguir documentando nuestra historia política más reciente.

Por último, entre el 1 y el 20 de diciembre organizamos la edición local del concurso fotográfico Wiki Science Competition, iniciativa que se promueve cada dos años, con el objetivo de obtener fotografías relacionadas con la ciencia y promover su intercambio bajo licencia libre, y que en España organizamos por tercera vez consecutiva.

Objetivo Métrica Estatus
Reducir las brechas de conocimiento sobre brecha de género, medio rural y España y zonas geográficas que normalmente no están bien representadas, en los distintos idiomas de España Al menos 1200 artículos de Wikipedia relacionados con las brechas de conocimiento
147,91 %
Aumentar la diversidad del contenido multimedia, como archivos de audio y video, en Wikimedia Commons Al menos 800 archivos de audio/video en Wikimedia Commons
123 %
Hacer que los materiales en poder de diversas instituciones GLAM esté disponible bajo licencia libre a través de los proyectos Wikimedia Liberar material de tres instituciones GLAM diferentes que no estaba disponible previamente en los proyectos de Wikimedia
66,66 %

Comunidad

Este programa gira en torno a la formación, apoyo y diversidad de nuestra comunidad. Durante 2021 hemos continuado ofreciendo un conjunto de sesiones de formación en línea, para cualquier persona, que se han centrado en distintos aspectos relacionados con los proyectos Wikimedia: cómo referenciar adecuadamente, la mejora de la calidad mediante los artículos destacados, herramientas web que facilitan la edición en la enciclopedia, la relación de Wikipedia con la educación -que coincidió con el 20 aniversario de Wikipedia en español y ofreció una retrospectiva de las colaboraciones llevadas a cabo así como dos ejemplos de ellas-, iniciativas como los 100wikidays, como ejemplo de actividad motivadora para la participación de la comunidad, Wikinoticias y su relación con el periodismo abierto, y la iniciativa Ilustratona, que busca la realización de retratos de personas para ilustrar sus respectivos artículos.

Como forma de evaluar los resultados de estas sesiones de formación, compartimos una encuesta en cada una de ellas y en total obtuvimos 22 respuestas. En ellas, además de preguntar por los contenidos de las sesiones, los conocimientos de la persona a cargo de la sesión o ideas para futuras sesiones, se trataba de conocer el grado de satisfacción tras la sesión, que resultó ser algo más del 86% como media de todas las sesiones.

Además de los encuentros citados, también se han llevado a cabo sesiones en diferentes contextos. Así, en el ámbito GLAM, hemos realizado dos talleres de formación con el Teatro de la Zarzuela, tanto de edición como de subida de imágenes, uno con el Grupo de Amigos del Museo Etnográfico de Zamora, sobre la edición en Wikipedia, y tres con ICOMOS España, sobre Wikipedia, Commons y Wikidata, como parte de la colaboración que iniciamos este año.

En el ámbito educativo se ofrecieron distintas sesiones para estudiantes de Historia del Arte de la Universidad Complutense de Madrid, estudiantes del colegio Hijas de Jesús de Pamplona y del IES Francesc Tàrrega de Villareal/Vila-real, una específica para profesorado de la Universidad Complutense de Madrid, y una última en la Escuela Oficial de Idiomas de Vitoria/Gasteiz, en la tuvo lugar una charla informativa sobre la traducción de artículos para estudiantes de idiomas. Como parte de otros eventos, participamos en TEDxVitoria con un taller sobre cómo editar en Wikipedia, en FLISOL, con dos sesiones sobre Una mirada a Wikipedia y Como consultar datos en Wikidata, y en Akademy-es, sobre los concursos de fotografía.

 
Editatón global 20.º aniversario Wikipedia en español
 
Foto de grupo de las jornadas WMES
 
Asamblea extraordinaria de WMES

Como complemento a esa formación, hemos elaborado distintos materiales para que nuestra comunidad los pueda difundir y hacer uso de ellos en cualquier momento. Así, contamos con cuatro nuevas infografías, una sobre consejos para escribir biografías en Wikipedia, otra con un decálogo de buenas prácticas a la hora de colaborar con Wikipedia, otra sobre Wikipedia como enciclopedia que cualquiera puede editar, y otra sobre acciones habituales a la hora de editar Wikipedia. Además, estamos finalizando la creación de una guía en línea sobre cómo organizar editatones, que esperamos poder publicar en las próximas semanas, y, como en ocasiones anteriores, varias de las sesiones en línea están grabadas y disponibles en nuestro canal de YouTube.

En cuanto a eventos, el 20 de mayo se celebraba el 20.º aniversario de Wikipedia en español y, en línea con las celebraciones que tuvieron lugar en otras comunidades lingüísticas, varios capítulos y grupos hispanohablantes planificamos un conjunto de actividades y acciones para festejarlo. Así, se realizó un video en el que personas de diferentes países compartieron qué significa Wikipedia para ellas, sus deseos para el futuro y felicitaciones para Wikipedia con motivo de estos 20 años. Cada una de las personas grabó su intervención y posteriormente fue editado por Wikimedia México. Además, para las redes sociales se planificaron una serie de mensajes que la gente pudo utilizar para felicitar por el 20.º aniversario.

Además de proponer la mejora de los artículos esenciales, anteriormente citada, el 22 de mayo se organizó una editatón global con todos los países hispanohablantes, que tuvo lugar a través de Zoom, con el objetivo de encontrarse con la comunidad que forma parte del día a día en la construcción de la enciclopedia, y celebrar el 20 aniversario editando Wikipedia. Se trató de un evento de diez horas de duración, con dos horas de actividad por cada huso horario (en total cinco husos horarios diferentes); así, la jornada comenzó con la participación de España y finalizó con los países centroamericanos.

En agosto asistimos a la edición en línea de Wikimania, donde participamos con una sesión sobre Education, Wikimedia Projects and Digital Literacy during COVID-19 Pandemic. El 13 de noviembre, tras el buen resultado del editatón global de mayo, organizamos un nuevo encuentro en línea con el resto de capítulos y grupos hispanohablantes; lo llamamos Revuelto de platos y se concibió como un espacio social de encuentro entre aquellas personas que participan en los proyectos Wikimedia. En esta ocasión el hilo conductor fue la gastronomía hubo espacio para juegos y compartir curiosidades del universo Wikimedia.

Finalmente, entre el 26 y el 28 de noviembre organizamos, tras el parón de 2020 por razones sanitarias, nuestras jornadas anuales; en esta ocasión fue un encuentro más informal que otros años, creado por y para las personas socias de Wikimedia España. El objetivo fue festejar nuestra primera década de vida y volver a compartir experiencias más allá de las pantallas. La cita tuvo lugar en el Centro Municipal Integrado Pumarín Gijón Sur, en Gijón / Xixón, y a lo largo de los tres días tuvimos un editatón como parte del proyecto de colaboración con el Gobierno de Asturias, varias sesiones sobre proyectos e iniciativas de la asociación y una asamblea extraordinaria.

En relación a la diversidad, además de formar parte del programa de contenidos, varios eventos han servido para que nuestra comunidad sea más diversa, como por ejemplo los editatones Poniendo las gafas violeta a Wikipedia, Mujeres en la Ciencia, Creadoras de la historia de la música, GastrónomasBNE, WikiGap Noche o Día de las Escritoras, en cuyo caso han promovido la participación de más mujeres en Wikipedia.

En cuanto a otras iniciativas, el Laboratorio Wikimedia de verificación de datos continúa sus reuniones en línea, iniciadas en junio de 2019, dos veces al mes para trabajar sobre metodologías de detección de información falsa en proyectos Wikimedia, y por otro lado, continúa nuestra participación en el espacio semanal #Wikiverso en el programa de variedades Tarde lo que tarde, de Radio Nacional de España, estando todas las intervenciones, que corren a cargo de nuestra presidenta, subidas a Ivoox y Spotify, con el fin de documentar y divulgar esos contenidos.

Objetivo Métrica Estatus
Aumentar el número de colaboradores de comunidades poco representadas en los proyectos de Wikimedia, como las personas mayores, las mujeres y las personas de las zonas rurales 250 contribuyentes de comunidades insuficientemente representadas
106%
Ampliar la formación y la experiencia de socios, voluntarios e instituciones mediante la ejecución de acciones de formación 100 personas que participan en las sesiones de capacitación
203%
Por lo menos un 75% de satisfacción después de las sesiones de capacitación entre los participantes
86,36%

Políticas públicas y relaciones institucionales

Dar forma a la transposición de la Directiva sobre derechos de autoría de la UE en España y trabajo de incidencia política en el marco de la UE

Carta Española de Derechos Digitales

El Ministerio de Economía y Transformación Digital de España inició la redacción de una Carta de Derechos Digitales que fue sometida a una consulta pública, abierta hasta finales de enero de 2021. La Carta de Derechos Digitales de España ofrecerá un marco de actuación no vinculante en materia de la regulación del ecosistema digital. A pesar de las posibilidades de que la Carta sea una buena declaración de intenciones y un terreno común para los derechos digitales, WMES consideró que algunos temas clave no estaban presentes o suficientemente detallados en el borrador inicial proporcionado por el Ministerio. Por ello, participamos en la consulta pública para presentar nuestras sugerencias y propuestas para mejorar la Carta. Todas ellas están en línea con promover la defensa de los derechos digitales; el acceso a la cultura y el conocimiento en el ámbito digital; y el software libre y los datos abiertos, entre otros. El texto presentado destaca algunas consideraciones, teniendo en cuenta la importancia de proteger los derechos humanos también en el ecosistema digital. Se centra en garantizar la igualdad de acceso a la educación, la cultura y la información para toda la ciudadanía.

Regulación TERREG en la UE

En 2018, la Unión Europea comenzó a discutir un nuevo Reglamento sobre la prevención de la difusión de contenido terrorista en línea (COM / 2018/640 final), también conocido como TERREG. Wikimedia España, junto a otras organizaciones sin ánimo de lucro, ha participado en una campaña para pedir a quienes desarrollan políticas públicas que todas las medidas propuestas en este importante proceso legislativo respeten los derechos y libertades fundamentales y que se garanticen excepciones para determinadas formas de expresión protegida, tales como materiales educativos, periodísticos y de investigación, que son cruciales para la promoción y preservación del conocimiento libre.

En abril de 2021 nos sumamos a una campaña para pedir al Parlamento europeo que rechazara la votación final sobre TERREG. Más de 60 organizaciones, incluidas EDRi, Access Now, Civil Liberties Union for Europe, Communia y algunos capítulos de Wikimedia en Europa, instamos a la cámara a estar en el lado correcto de la historia y rechazar esta propuesta para encontrar mejores soluciones a la regulación. La regulación es demasiado borrosa, demasiado amplia y viola nuestro derecho a expresar opiniones políticas y acceder a información en Internet.

Estuvimos en contacto con más de 50 eurodiputados para informarles sobre la posición de WMES sobre TERREG, explicar por qué el reglamento amenaza los derechos digitales en Europa y pedir el rechazo de la votación final, que se suponía que iba a ocurrir en el Parlamento el día 28. de abril.

A pesar de los esfuerzos de la sociedad civil, un día antes de la votación programada, TERREG fue aprobada sin una votación final, por medio de una peculiaridad en el procedimiento parlamentario europeo.

Transposición española de la Directiva DSM

Durante los últimos años, hemos centrado nuestros esfuerzos en materia de Políticas Públicas en la Transposición española de la Directiva DSM, que estaba prevista para el 7 de junio de 2021 pero que fue retrasada por el Ministerio de Cultura.

La primera parte de 2021 estuvo marcada por la falta de transparencia en el proceso legislativo y la falta de voluntad del Ministerio para mantener negociaciones con las organizaciones culturales y la sociedad civil. Respondiendo a este escenario, decidimos organizar un encuentro público de partes interesadas para reunir a organizaciones sin fines de lucro que representen a los sectores de la enseñanza, investigación, bibliotecas, archivos y museos; la defensa de los derechos digitales y fundamentales y la sociedad civil en general. Tuvo lugar el 27 de abril y junto a nuestros socios de FESABID, Creative Commons España, Interferencias y Xnet, informamos de la falta de calidad democrática que está mostrando el proceso de transposición en España. La sesión se transmitió en vivo. Lo proporcionamos como material para ayudar a comprender por qué la Directiva DSM es importante para cualquier persona que lea, cree y comparta información y conocimiento en Internet.

Teniendo en cuenta la necesidad de sensibilizar y apoyar nuestra agenda de políticas públicas, este evento virtual y nuestro trabajo con medios nos ayudaron a posicionar nuestro mensaje en la agenda pública. Cerramos una portada para la sección cultural en una publicación mensual, varias investigaciones y entrevistas, e interés y réplica de nuestros comunicados de prensa, resultando en más de una decena de piezas o artículos sobre el tema.

A lo largo del año participamos en varias reuniones a nivel europeo, para compartir y aprender de otros socios cómo se está llevando a cabo la transposición en cada Estado miembro.

El 25 de junio realizamos una sesión pública llamada “DEMUD en lenguaje accesible”. Invitamos a la abogada Marelisa Blanco para explicar esta reforma de derechos de autoría y ayudar a las personas asistentes a entender qué es la Directiva DMS y por qué es importante. Esta fue una oportunidad para fortalecer nuestra asociación con otras organizaciones, ya que la sesión tuvo lugar en esLibre, un evento importante para la comunidad española de software y cultura libre.

A través del Real Decreto-ley 24/2021, de 2 de noviembre se transpone al ordenamiento jurídico español la Directiva Europea sobre el Mercado Único Digital (DEMUD), que regula los derechos de autoría para adaptarlos al ecosistema digital.

Desde WMES pedimos al Congreso español de que no se ratificase este Real Decreto-ley para que la transposición de la Directiva sobre derechos de autoría en el Mercado Único Digital se tramitase como proyecto de Ley Ordinaria. De esta manera se podría ejercer la defensa de los intereses legítimos de las personas que crean obras sujetas a derechos de propiedad intelectual, y del resto de agentes afectados por el texto, modernizando el derecho de autoría en el ecosistema digital y garantizando la salvaguarda de los derechos de acceso a la información y el conocimiento.

La campaña para evitar su aprobación fue diferente a lo que se había planteado. Lo que se había previsto es que se siguiera el procedimiento de ley ordinaria y que la presentación de enmiendas estuviera firmada por 40 personas. Inicialmente se previó lanzar la campaña conjuntamente con FESABID y X-net, algo que finalmente no sucedió, pero se consiguieron apoyos. Se lograron 78 firmas individuales y 6 organizaciones se adhirieron a nuestra campaña en la web creada para informar de la campaña y recoger firmas y apoyos: demud.wikimedia.es

Finalmente, la directiva no se derogó, pero se pudieron trasladar las alegaciones de Wikimedia España, realizadas con el asesoramiento de No Legal Tech, una consultoría legal de derecho tecnológico. Ha sido importante posicionarse y alertar de las implicaciones de la Directiva. Y saber que es un proceso a largo plazo que, desde Wikimedia España por el momento como asociación no va a liderar, pero que dará apoyo y soporte a las personas socias que quieran encargarse de estas cuestiones, y si hay acuerdo en la asociación, tener una posición común y tomar parte en los foros en los que se requiera nuestra participación.

Creación de la oficina de Propiedad Intelectual

Participamos en la consulta pública previa a la elaboración del Anteproyecto de ley de creación y regulación de la Oficina Española de Derechos de Propiedad Intelectual como organismo público vinculado o dependiente del Ministerio de Cultura y Deporte.

Aportaciones principales de Wikimedia España:

  • Se ha hecho especial hincapié en la importancia de que la oficina actúe como garante para proteger los usos legítimos de aquellas creaciones cuyos derechos de autoría han pasado a dominio público y, de hecho, se ha propuesto que este compromiso se recoja en el propio nombre de la institución, sugiriendo el nombre de Oficina Española de Derechos de Propiedad Intelectual y Dominio Público.
  • Igualmente, se ha pedido que la oficina promueva y proteja el uso de licencias libres, garantizando específicamente que se cumplan las normativas y recomendaciones europeas sobre el uso de estas para creaciones financiadas con fondos públicos o para digitalizaciones del patrimonio cultural.
  • La aplicación de excepciones y limitaciones acorde a la legislación española, a los acuerdos en el ámbito de la Unión Europea y a las buenas prácticas sugeridas por organismos internacionales competentes en propiedad intelectual se ha señalado como otra de las funciones que debería desarrollar la futura oficina.
  • Además, se ha recordado la potencialidad del ecosistema digital como entorno de oportunidades tanto de investigación, acceso y creación como de distribución para todas las personas que sustentan derechos de autoría.

Luchar contra la desinformación

 
Sesión sobre la DEMUD en esLibre2021
 
Verificatón en esLibre2021
 
Encuentro wikimedista sobre lucha contra la desinformación en esLibre2021

A finales de 2020 lanzamos una serie de recomendaciones para que los lectores y editores de Wikipedia identifiquen y combatan la desinformación. Se proporcionan en forma de Decálogo para la lectura crítica de Wikipedia y otro Decálogo táctico anti-desinformación para los editores de Wikipedia. En 2021, nuestro enfoque en esta línea de trabajo tuvo que ver con probar esas recomendaciones dentro de la comunidad de Wikipedia, conocer cómo las usan los wikipedistas y qué mejoras podemos agregar a la lucha contra la desinformación en la enciclopedia libre.

En el primer semestre de 2021 diseñamos la metodología para realizar un Verificatón, una actividad para verificar información en Wikipedia. Para ello, basamos nuestro trabajo en los decálogos anteriores, utilizados como base teórica detrás de esta nueva propuesta de evento. Para asegurarnos de que nuestros indicadores sean precisos y utilizables, comenzamos a colaborar con ScienceFlows, un grupo de investigación en desinformación con sede en la Universidad de Valencia. Pudimos probar la metodología y nuestra plantilla de verificación, gracias al I Verificatón en Wikipedia, un evento virtual que organizamos para verificar información sobre la COVID-19 en Wikpedia en español el 25 de junio.

Ese mismo día, y después de la Verificación, también organizamos un panel llamado “I Encuentro Wikimedia sobre la Lucha contra la Desinformación en Wikipedia”, que se centró en cómo diferentes afiliados del Movimiento Wikimedia de habla hispana están luchando contra la desinformación. Las presentaciones de Wikimedia Argentina, Wikimedia Chile, Wikimedia México, Wikimedia España y la Fundación Wikimedia fueron transmitidas en la sesión en vivo y tuvo lugar una interesante discusión.

Ambos eventos, junto con la sesión “DEMUD en lenguaje accesible” mencionada en el punto de Transposición de la Directiva DSM, tuvieron lugar durante esLibre (https://eslib.re/2021/), la conferencia nacional de software libre en España que este año se celebró de manera completamente virtual. Wikimedia España ha sido socio colaborador de la conferencia desde 2020 y hemos comisariado y coordinado la pista para el conocimiento y la cultura libres durante los últimos dos años. Había previsión de realizar un proyecto de desinformación en noviembre, para volver a probar la metodología del Verificatón sobre información relacionada con el cambio climático, pero finalmente no se llevó a cabo.

Apoyar al Movimiento Wikimedia de habla hispana y a otras organizaciones

Esta línea de trabajo se enfoca en dar forma y promover políticas favorables para nutrir y preservar el conocimiento libre y eso también tiene que ver con brindar información a nuestras comunidades sobre cómo el conocimiento libre está siendo desafiado por el campo regulatorio actual (y futuro).

Para abordar esto, a principios de año, lanzamos una serie de video-entrevistas para ayudar a nuestra comunidad a comprender cómo el ámbito de las políticas públicas a nivel de la UE y España afectará a los proyectos y valores de Wikimedia en los próximos meses. Entrevistamos a las siguientes personas:

  • Diego Naranjo, Responsable de Políticas Públicas de eDri, para hablar sobre la regulación del ecosistema digital a nivel de la UE.
  • Ariadna Matas, asesora de políticas de Europeana, para hablar sobre la Directiva DSM y su transposición a la legislación española.
  • Simona Levi, cofundadora de Xnet, para hablar sobre la incidencia política en defensa del conocimiento libre.

Fin del programa de políticas públicas y relaciones institucionales

En la estrategia para el periodo 2022-2024 dejamos de centrarnos en este programa porque desde la Junta de WMES se propusieron otros objetivos de trabajo, más centrados en la comunidad; y se valoró que con solo dos personas asalariadas, es insuficiente para llevar a cabo el programa de manera adecuada.

En la última asamblea de la asociación, donde aprobamos la nueva estrategia 2022-2024 y el plan de actividades para 2022, un grupo de personas socias, con interés en los temas de políticas públicas y regulación, comentaron que podrían encargarse de enviarnos propuestas para debatirlas con las personas socias para tener posiciones comunes como asociación y poder tomar parte en foros de información y participación.

Objetivo Métrica Estatus
Aumentar la conciencia y el apoyo a nuestra agenda de políticas públicas Conseguir al menos 40 firmas para apoyar nuestras enmiendas al borrador de transposición de la Directiva DEMUD al marco jurídico español
195%
Trabajar en coordinación con socios para identificar las mayores barreras para producir y acceder a conocimiento gratuito y contribuir a crear cambios en las políticas y prácticas que apoyen la visión del Movimiento Wikimedia Establecer una línea de colaboración con al menos 3 organizaciones/investigadores para apoyar nuestro trabajo sobre lucha contra la desinformación en los proyectos Wikimedia
33,33%

Programs Impact. English edit

Content

Content In the content programme, we have worked along five lines of work: gender gap, Spanish culture, rural heritage, encounter between cultures and quality. Most of the initiatives have been carried out online, and only when the health situation was more favourable have some in person actions been proposed. In addition, in other areas of the programme, without being specific actions for this purpose, work has been done to reduce this gap.

Gender gap
 
Poniendo las gafas violeta a Wikipedia Editathon
 
GastronomasBNE Editathon
 
WikiGap Noche

With the aim of reducing this gap, both in terms of content and editors, nine events have been held, three of them in person and the rest online, and most of them in the context of the celebration of an ephemeris.

Thus, around the International Day of Girls and Women in Science -22 February- throughout February we organised an online editathon on women scientists, from all fields and backgrounds, and on 20 February, for the fourth consecutive year, an editathon on archaeologists was held in collaboration with the Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras de Madrid (Official Association of Doctors and Graduates in Philosophy and Letters of Madrid). The event was online and featured an introduction by Alicia Castillo Mena, president of ICOMOS-Spain, professor and archaeologist.

Around International Women's Day -8 March- we organised an online editathon on women in science in collaboration with the Free Software Office of the University of Granada. The event took place on 6 March and focused on editing biographies of women scientists linked to the University of Granada.

In summer, during the second half of August, we organised the online editathon Creators of Music History. The aim was to promote the creation of articles on Wikipedia about women creators in the history of music, who, both themselves and their work, have generally been made invisible.

A list of missing articles was drawn up based on the Map of female composers created by the PhD student and lecturer Sakira Ventura and, as a way of presentation, on the 16th we held an introductory session to the editathon with several speakers, including the promoter of the project, to contextualise the celebration of the initiative and encourage participation.

In September, in collaboration with the collective Los Recetarios, the National Library of Spain and the Madrid Academy of Gastronomy, and with the support of the University of Cadiz and The Foodie Studies, we held the GastrónomasBNE editathon. On the 14th, an online training session on how to edit on Wikipedia was held, and on the 15th, in person, the editing session was held in two venues, the National Library of Spain and the Regional Archive of the Community of Madrid, although the in-person participation was lower than expected, with limited capacity in both places.

The activity took place within the framework of the exhibition "Emilia Pardo Bazán: the challenge of modernity", which was being held at the BNE and which showcased one of the writer's great passions, gastronomy. Therefore, the aim of the initiative was to create, complete and disseminate Wikipedia articles on women cooks, recipe writers, writers, scientists, businesswomen, artisans, journalists, sommeliers, agronomists, nutritionists and technologists, and in short, gastronomes.

Also in September, in the framework of the 12th European Researchers' Night in Madrid, and in collaboration with the Swedish Embassy in Madrid and the Fundación para el Conocimiento madri+d, we organised the 5th edition of WikiGap Madrid to reduce the gender gap on the Internet by editing articles on Spanish and Swedish women scientists. The event, which was held in person at the embassy itself, had a restricted capacity and included an institutional welcome and an inspiring talk by the scientist Eva Ortega-Paíno.

In October, around Women Writers' Day (the Monday closest to 15 October, the feast of Saint Teresa of Jesus), three initiatives were held. Firstly, the Month of Women Writers, a month-long online editathon aimed at increasing, in any language, the existing content on Wikipedia about women writers and their work. Secondly, the Women Writers' Day editathon, which took place online on 21 October in collaboration with the National Library of Spain, the Classical and Modern Association and the Spanish Federation of Women Managers, Executives, Professionals and Entrepreneurs (FEDEPE). Finally, an editathon on Murcian women writers was held in Murcia with a double session in person; on 1 October, an editing workshop was held at the Zarandona Cultural Centre, and on 16 October, the editathon itself was held at the same venue.

Culture of Spain
 
Patrimonio Colaborativo Editathon
 
Carmelina Sánchez-Cutillas Editathon
 
Wiki Takes Altea kick-off event

Seven events have been held in this thematic area, four of them online and three in person. On the one hand, on 17 April we organised together with ICOMOS Spain an collaborative heritage online editathon; this was the first action of an ICOMOS initiative that seeks to create a permanent Wikipedia editing group to work on articles on cultural heritage. This first editing day focused on developing and improving Wikipedia entries on cultural places, assets or events, with the aim of putting the spotlight on heritage that is little known or even unknown to the general public.

During June, we organised the second edition of the online editing challenge on museums, with the aim of increasing the existing content on Wikipedia about these institutions that work for the conservation and dissemination of heritage. The challenge accepted articles on museums from anywhere in the world, in any language, and offered suggestions for articles in other languages, such as English, French, Italian, Catalan and Galician, that could be translated.

The other two online events took place in September. On the one hand, a new edition of the Wiki Loves Monuments photography contest; for the second consecutive year it was sponsored by the Autonomous National Parks Organisation, which awarded several prizes, including a special category for Biosphere Reserves, and supported the dissemination of the initiative. In addition, and in the context of the contest, a new online editing challenge on monuments was held with the aim of increasing the existing content on Wikipedia on tangible heritage, both historical and cultural, anywhere in the world and in any language. As in the museums challenge, suggestions for articles to edit were offered.

As for in person events, on 3 May we organised together with the Museo Valenciano de Etnología, Amical Wikimedia and the Federació Coordinadora de Muixerangues an editathon on Muixeranga, with the aim of making the Muixeranga visible and disseminating it as a manifestation of Valencian popular culture. The project also included a photographic competition between May and June, in order to obtain images to illustrate the contents on the subject.

On 5 June, an editathon on the figure of Carmelina Sánchez-Cutillas took place in the Benicalap library (Valencia), as part of the commemoration of the appointment of the writer as Writer of the Year by the Valencian Academy of Language. The event was organised by Amical Wikimedia, the Acadèmia Valenciana de la Llengua, the Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana and Wikimedia España, and during the event articles were published in several languages about the writer and her work.

On 2 October a Wiki Takes was held in Altea (Alicante) as part of the Wikiproject: Writer of the Year 2020-21: Carmelina Sánchez-Cutillas. The purpose was to photograph those places in the town that are related to the author and her work Materia de Bretaña. The activity was jointly promoted by Amical Wikimedia, Wikimedia España, the Col-legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana and the Academia Valenciana de la Lengua (AVL).

Finally, in October we launched the initiative No library without a photograph, a permanent campaign with the aim of obtaining photographs of libraries under a free licence. The origin of the campaign is the uploading to Wikidata of the data of more than 8000 libraries in Spain, a task carried out by member vanbasten_23 in February 2020, the result of which can be viewed at this link. Once uploaded, people are encouraged to use these photographs in their Wikidata element or their Wikipedia article, if they have one. To facilitate participation, a WikiShootMe! map was customised, from where people can directly upload the images.

Rural heritage

We have carried out five initiatives in the field of rural heritage, three of them online and two in person. On the one hand, in May we organised a new edition of the Wiki Loves Earth photographic contest, focusing on natural spaces. We had the collaboration and sponsorship of two entities, the National Parks Autonomous Body and Europarc Spain, which provided prizes, participated as part of the jury and supported the dissemination of the contest.

Throughout the year we continued with the campaign No Spanish municipality without a photograph, started in 2015 with the aim of documenting all the municipalities in Spain. Initially it was planned to organise several Wiki Takes, as a way of encouraging the collection of images of a given area, but due to the health situation only one was carried out. In addition, the community has continued to document places individually, and in December 2021 only fifty municipalities remain to complete this first phase.

Finally, given that 2021 was Jacobean Holy Year, during July and the first half of August we launched the Wiki Loves Camino initiative with the aim of increasing the information and visibility of the heritage elements linked to the French Way, one of the pilgrimage routes to Santiago de Compostela. The project was joined by the Basque Wikimedistas User Group, Amical Wikimedia and Wikimedia Portugal, which promoted the expansion of content in the Basque, Catalan and Portuguese versions of Wikipedia.

 
SOPA Congress in Muñogalindo

To facilitate the development of the activity, in the previous months, data on the assets associated with the French Way, obtained from the documentation provided by Unesco, were uploaded to Wikidata, and from them, lists were generated for each province in Wikipedia, offering a large number of possibilities for editing. The participants were also invited to take photographs of the elements, which would be placed in a category in Wikimedia Commons. The initiative, which is expected to continue in future years, served to offer a virtual visit to those who could not go to these places in person and to help pilgrims seeking information about the localities that are part of their route.

In terms of in person events, between 13 and 19 September, three WMES members went to several villages in the province of Ávila to take part in the ninth edition of the SOPA congress, focused on promoting the Socialisation of Heritage in the Rural Environment. This congress is held every year in a different place, not only in Spain, but also in other areas of other countries that participate in its organisation. In addition to participating in the congress, with a session in which they explained what Wiki Takes Rural Areas consist of, they travelled around the area documenting more than 80 villages and uploading almost 5000 images to Wikimedia Commons.

Finally, in 2021, the project School of Wikicronists was carried out. This is an initiative of the Asociación LaOficina Producciones Culturales in collaboration with the Diputación Provincial de Almería to improve the quality of Wikipedia's content about the municipalities of Almería. In this first edition, work was carried out with 21 municipalities; in addition to online training for those responsible for each municipality, with the aim of familiarising them with the Wikimedia ecosystem and learning how to incorporate information and images, these municipalities were visited to promote citizen involvement in the project. Thanks to this, they would become an active part of the maintenance and expansion of the articles and custodians of the information of their municipalities in Wikipedia.

Encounter between cultures

We have carried out five initiatives around this theme, all of them online. Firstly, PESCAR, an annual competition focusing on the history of humanity, in which each month a set of articles related to the politics, economy, society, culture, art and religion of a given historical moment is proposed. The 2021 edition was the fourth edition of this initiative, and for now the last one because, although thanks to the enthusiasm of its participants a significant number of articles are created, we consider that the work involved in its organisation and management does not compensate for the low participation.

With the aim of reducing the content gap on underrepresented geographical areas, we have organised three activities. On the one hand, the second edition of African Month, which took place in May and whose objective is to expand the content on this continent and improve its visibility. In November we joined again the Asian Month and in December, for the first time, we organised the Oceanian Month, with fewer results than expected, but we consider that it complements perfectly the two previous initiatives in the interest of a better visibility of these geographical spaces, traditionally little dealt with in Spanish-language information sources.

Finally, on the occasion of the International Roma Day (8 April), between 1 and 11 April, we joined the second international editathon on the Roma minority, their identity, history and culture, promoted by Wikimedia Serbia. The aim of the event is to fight prejudice and discrimination through knowledge and it is proposed to the Wikipedian community around the world to write and improve articles related to the Roma people. The organisation of the event made it easier for us to establish contact with two organisations that are fighting for the Roma people, so we hope to establish a relationship/partnership and collaborate in the future.

Quality

The improvement of quality in Wikimedia projects has been carried out in different ways. In relation to Wikipedia, between 15 January and 5 February we once again joined the #1lib1ref campaign, with the aim of encouraging the community to improve the references in Wikipedia articles.

In May, in the context of the celebrations for the 20th anniversary of Wikipedia in Spanish, we promoted together with other Wikimedia groups in the Spanish-speaking context the improvement of essential articles; the aim of the initiative was to improve the so-called 1000 articles that every Wikipedia should have and thus progress in the development of the quality of the project. The initiative was a success and after several months of work, the community managed to have all the articles on the list with a certain degree of quality. This achievement motivated the community to continue working and has since set itself the goal of completing the list of 10,000 essential articles.

Two important milestones in 2021 were the projects on Creating and improving scientific content in Spanish and Carrying out activities to promote the improvement of content related to Asturias on Wikipedia.

The first was the result of collaboration with the Fundación para el Conocimiento madri+d and sought to create and improve scientific content on Spanish Wikipedia. It involved the participation of six public universities in the Community of Madrid, and was divided into two phases; the first took place in May and June and involved contacting those who might be interested in participating, and those who responded positively were asked to send a proposal of 10 articles to be created or improved in their classroom, and which belonged to their area of knowledge.

The second phase took place between September and December 2021 and aimed to achieve the definitive confirmation of at least 10 of the professors who had expressed interest in the project in its first phase, the organization of a training session on Wikipedia in their classrooms, and the creation or improvement by the students of the articles chosen by the professors during the first phase of the project.

The second project was carried out in collaboration with the Directorate General for Public Governance, Transparency, Citizen Participation and Agenda 2030 of the Government of Asturias and sought to improve and increase the content related to Asturias on Wikipedia, whether texts or images, in Spanish or Asturian. To achieve this, a series of activities were organised between 1 September and 15 December; in person, five editathons were organised in collaboration with different public spaces and institutions, and online, two events were organised, the first between 1 and 22 November and the second between 23 November and 15 December, focusing on heritage and geography respectively.

As for Wikimedia Commons, the improvement has been carried out through several actions. On the one hand, we continue to encourage the recording and uploading of audios or videos with the aim of diversifying the content and in 2021 we achieved 984 audio files, recorded thanks to Lingua Libre. In the release of files by institutions we have not been so successful, and only the Archivo Fotográfico de la Universidad de Navarra and the Teatro de la Zarzuela were able to upload their first images.

In the field of event coverage, between 3 and 13 June we covered the Malaga Film Festival, with the aim of obtaining free images of Spanish film personalities, and on various dates, between July and August, we were at the San Javier International Jazz Festival. This year there were regional elections in the Community of Madrid and, as on other occasions, we promoted the collection and uploading of electoral ballots to Wikimedia Commons as a way of continuing to document our most recent political history.

Finally, between 1 and 20 December we organised the local edition of the Wiki Science Competition, an initiative that is promoted every two years, with the aim of obtaining science-related photographs and promoting their exchange under a free licence, and which we are organising for the third consecutive time in Spain.

Objective Goal Status
Decrease the knowledge gaps about gender gap, rural areas and Spain and geographical areas typically not well covered in the languages of Spain At least 1200 Wikipedia articles related to knowledge gaps
147,91%
Increase the diversity of multimedia content, like audio and video files in several languages and infographics, on Wikimedia Commons At least 800 audio/video files on Wikimedia Commons
123%
Release materials from various GLAM institutions under a free license Release free material from two different GLAM institutions that was not previously available on the Wikimedia projects
66,66%

Community

This programme revolves around the education, support and diversity of our community. During 2021 we have continued to offer a set of online training sessions, for anyone, that have focused on different aspects related to Wikimedia projects: how to reference properly, quality improvement through featured articles, web tools that facilitate editing in the encyclopaedia, Wikipedia's relationship with education -which coincided with the 20th anniversary of Spanish Wikipedia and offered a retrospective of the collaborations carried out as well as two examples of them-, initiatives such as the 100wikidays, as an example of motivating activity for community participation, Wikinews and its relationship with open journalism, and the Ilustratona initiative, which seeks the realisation of portraits of people to illustrate their respective articles.

As a way of evaluating the results of these training sessions, we shared a survey in each of them and in total we obtained 22 responses. In addition to asking about the content of the sessions, the knowledge of the person in charge of the session or ideas for future sessions, the aim was to find out the degree of satisfaction after the session, which turned out to be just over 86% on average for all the sessions.

In addition to the aforementioned meetings, sessions have also been held in different contexts. Thus, in the GLAM field, we have held two training workshops with the Teatro de la Zarzuela, both on editing and uploading images, one with the Group of Friends of the Ethnographic Museum of Zamora, on editing in Wikipedia, and three with ICOMOS Spain, on Wikipedia, Commons and Wikidata, as part of the collaboration we started this year.

In the educational field, different sessions were offered for Art History students at the Complutense University of Madrid, students at the Hijas de Jesús school in Pamplona and the Francesc Tàrrega Secondary School in Villareal/Vila-real, a specific one for teachers at the Complutense University of Madrid, and a final one at the Official Language School in Vitoria/Gasteiz, where an informative talk on the translation of articles for language students took place.

 
Spanish Wikipedia 20th Anniversary Global Editathon
 
Group photo of the WMES conference
 
WMES Extraordinary Assembly

As part of other events, we participated in TEDxVitoria with a workshop on how to edit in Wikipedia, in FLISOL, with two sessions on A look at Wikipedia and How to consult data in Wikidata, and in Akademy-es, on photography competitions.

As a complement to this training, we have produced various materials for our community to disseminate and use at any time. Thus, we have four new infographics, one on tips for writing biographies on Wikipedia, another with a decalogue of good practices when collaborating with Wikipedia, another on Wikipedia as an encyclopaedia that anyone can edit, and another on common actions when editing Wikipedia. In addition, we are finalising the creation of an online guide on how to organise editathons, which we hope to publish in the coming weeks, and, as in the past, several of the online sessions are recorded and available on our YouTube channel.

In terms of events, 20 May was the 20th anniversary of Spanish Wikipedia and, in line with the celebrations that took place in other language communities, several Spanish-speaking chapters and groups planned a series of activities and actions to celebrate it. Thus, a video was made in which people from different countries shared what Wikipedia means to them, their wishes for the future and congratulations for Wikipedia on the occasion of these 20 years. Each person recorded their intervention and it was later edited by Wikimedia Mexico. In addition, a series of messages were planned for the social networks that people could use to congratulate the 20th anniversary.

In addition to proposing the aforementioned improvement of the essential articles, on 22 May a global editathon was organised with all Spanish-speaking countries, which took place through Zoom, with the aim of meeting with the community that forms part of the day-to-day construction of the encyclopaedia, and celebrating the 20th anniversary by editing Wikipedia. The event lasted ten hours, with two hours of activity for each time zone (five different time zones in total); thus, the day began with the participation of Spain and ended with the Central American countries.

In August we attended the online edition of Wikimania, where we participated with a session on Education, Wikimedia Projects and Digital Literacy during COVID-19 Pandemic. On 13 November, after the good results of the global editathon in May, we organised a new online meeting with the rest of the Spanish-speaking chapters and groups; we called it Revuelto de platos and it was conceived as a social space for people involved in Wikimedia projects to meet. On this occasion, the common thread was gastronomy and there was space for games and sharing curiosities about the Wikimedia universe.

Finally, between 26 and 28 November we organised, after the 2020 break for health reasons, our annual conference; this time it was a more informal meeting than in previous years, created by and for the members of Wikimedia Spain. The aim was to celebrate our first decade of life and to share experiences beyond the screens. The event took place at the Centro Municipal Integrado Pumarín Gijón Sur, in Gijón / Xixón, and throughout the three days we had an editathon as part of the collaboration project with the Government of Asturias, several sessions on projects and initiatives of the association and an extraordinary assembly.

In relation to diversity, in addition to being part of the content programme, several events have served to make our community more diverse, such as the editathons Poniendo las gafas violeta a Wikipedia, Mujeres en la Ciencia, Creadoras de la historia de la música, GastrónomasBNE, WikiGap Noche or Día de las Escritoras, in which case they have promoted the participation of more women in Wikipedia.

As for other initiatives, the Wikimedia Data Verification Lab continues its online meetings, started in June 2019, twice a month to work on methodologies for detecting false information in Wikimedia projects, and on the other hand, we continue our participation in the weekly space #Wikiverso in the radio show Tarde lo que tarde, of Radio Nacional de España, being all the interventions, which are in charge of our president, uploaded to Ivoox and Spotify, in order to document and disseminate these contents.

Objective Goal Status
Increase the number of contributors from under-represented communities in Wikimedia projects, like older people, women and people from rural areas 250 contributors from under-represented communities
106%
Broaden the training and experience of members and institutions through the development of training programmes 100 people participating in training sessions
203%
At least 75% of satisfaction after training session among participants
86,36%

Public Policy & Institutional Relations

Shaping EU Copyright Transposition in Spain and EU Advocacy work

Spanish Charter on Digital Rights

The Ministry of Economic Affairs and Digital Transformation of Spain started a Charter of Digital Rights that was submitted to a public consultation that was open until the end of January 2021. The Charter of Digital Rights of Spain will offer a non-binding framework of action regarding the regulation of the digital ecosystem. It is "one of the fundamental commitments of the Digital Spain 2025 plan", according to sources from the Ministry. Despite the possibilities of the Chart for being a good statement and common ground for digital rights, WMES considered some key issues were missing or not detailed enough in the initial draft provided by the Ministry. Therefore, we took part on the public consultation to submit our suggestions and proposals to improve the Charter. All of them are in line with promoting the defense of digital rights, the access to culture and knowledge in the digital sphere, and free software and open data, among others. The text presented highlights some considerations, bearing in mind the importance of protecting human rights also in the digital ecosystem. It focuses on ensuring equal access to education, culture and information for all citizens.

TERREG regulation at EU

In 2018 the European Union began to discuss a new Regulation on preventing the dissemination of terrorist content online (COM / 2018/640 final), also know as TERREG. Wikimedia Spain, along with other non-profit organizations, has been involved in a campaign to ask those who develop public policies that all the measures proposed in this important legislative process respect fundamental rights and freedoms and that exceptions be guaranteed for certain forms of protected expression, such as educational, journalistic and research materials, which are crucial to the promotion and preservation of free knowledge. In April 2021 we joined a campaign to ask the EU Parliament to reject the final vote on TERREG. More than 60 organizations including EDRi, Access Now, Civil Liberties Union for Europe, Communia and some Wikimedia chapters in Europe have urged the chamber to be on the right side of history and reject this proposal to find better solutions to regulation. The regulation is too blurry, too broad, and violates our right to express political opinions and access information on the Internet. We were in contact with more than 50 MEPs to let them know about WMES position on terreg, to explain why the regulation threatens digital rights in Europe and to ask for a rejection on the final vote, that was supposed to happen on Parliament on the 28th of April.

Despite civil society efforts, one day prior to the scheduled vote, TERREG was adopted without a final vote thanks to a peculiarity in European Parliament procedure.

Spanish DSM Directive Transposition

For the past few years, we have been focusing our efforts regarding Public Policy on the Spanish DSM Directive Transposition, which was due for June 7th 2021 but has been delayed by the Ministry of Culture. The first part of 2021 was marked by the lack of transparency on the legislative process and the lack of willingness from the Ministry to maintain negotiations with cultural organizations and civil society. Responding to this scenario, we decided to host a public stakeholder meeting to gather non-profit organizations representing the teaching, research, library, archives, and museum sectors; the defense of digital and fundamental rights and civil society in general. It took place on April 27th and together with our partners from FESABID, Creative Commons España, Interferencias and Xnet, we reported the lack of democratic quality that the transposition process is showing in Spain. The sessión was live broadcasted. We provide it as a material to help understand why the DSM Directive is important to any person reading, creating and sharing information and knowledge on the Internet.

Having in mind the need to increase awareness and support for our public policy agenda, this virtual event and some work with the press helped us position our message in the public agenda. We closed a cover for the cultural section in a monthly publication, several research and interview pieces, and outrage for our press-releases, resulting in more than a dozen pieces or articles on the subject. Along the year we participated in several European level meetings, to share and learn from other European partners how transposition is taking place in each Member State. O n June 25th we hosted another public session called “DEMUD in accessible language”, we invited lawyer Marelisa Blanco to explain this copyright reform and help people understand what is DMS Directive and why it is important. This was a chance to strengthen our partnership with other organizations, as the session took place in esLibre, a major event for Spanish free software and culture community.

Royal Decree-Law 24/2021, of 2 November, transposes into Spanish law the European Directive on the Digital Single Market (DEMUD), which regulates copyright in order to adapt it to the digital ecosystem.

WMES asked the Spanish Congress not to ratify this Royal Decree-Law so that the transposition of the Directive on copyright in the Digital Single Market would be processed as an Ordinary Bill. In this way, it would be possible to defend the legitimate interests of the people who create works subject to intellectual property rights, and of the rest of the agents affected by the text, modernising copyright in the digital ecosystem and guaranteeing the safeguarding of rights of access to information and knowledge.

The campaign to prevent its approval was different from what had been planned. What had been planned was that the ordinary law procedure would be followed and that the presentation of amendments would be signed by 40 people. Initially it was planned to launch the campaign jointly with FESABID and X-net, which in the end did not happen, but support was obtained. 78 individual signatures were obtained and 6 organisations joined our campaign on the website created to inform about the campaign and collect signatures and support: demud.wikimedia.es.

In the end, the directive was not repealed, but Wikimedia Spain's allegations, made with the advice of No Legal Tech, a legal consultancy in technology law, could be transferred. It has been important to take a stand and warn about the implications of the Directive. And to know that it is a long-term process that Wikimedia España, as an association, will not lead for the time being, but that it will give support and backing to those members who want to deal with these issues, and if there is agreement in the association, to have a common position and take part in the forums in which our participation is required.

Creation of the Intellectual Property Office

We participated in the public consultation prior to the drafting of the Draft Bill for the creation and regulation of the Spanish Intellectual Property Rights Office as a public body linked to or dependent on the Ministry of Culture and Sport.

Main contributions of Wikimedia Spain:

  • Special emphasis has been placed on the importance of the office acting as a guarantor to protect the legitimate uses of those creations whose authorship rights have passed into the public domain and, in fact, it has been proposed that this commitment be included in the very name of the institution, suggesting the name Spanish Office of Intellectual Property Rights and Public Domain.
  • Likewise, it has been requested that the office promote and protect the use of free licences, specifically guaranteeing compliance with European regulations and recommendations on the use of these licences for creations financed with public funds or for digitisations of cultural heritage.
  • The application of exceptions and limitations in accordance with Spanish legislation, agreements within the European Union and the good practices suggested by international intellectual property organisations has been identified as another of the functions that the future office should carry out.
  • Furthermore, the potential of the digital ecosystem as an environment of opportunities for research, access and creation, as well as for distribution for all those who hold copyright, was recalled.

Fighting disinformation

 
DEMUD session in esLibre2021
 
Verificaton in esLibre2021
 
Meeting on Fighting Disinformation in esLibre2021

At the end of 2020 we launched a series of recommendations for Wikipedia readers and editors to identify and fight disinformation. They are provided in the form of a decalogue for the critical reading of Wikipedia and another anti-disinformation tactical decalogue for Wikipedia editors.

This year, our focus on this working line has to do with testing those recommendations within the Wikipedia Community, getting to know how wikipedians are using them and what improvements can we add to the fight of misinformation in the free encyclopedia.

In the first semester of 2021 we have designed the methodology for Verficatón, a meeting to verify information on Wikipedia. To do so, we have based our work on the previous decalogues, used as the theory basis behind this new event proposal. To make sure our indicators are accurate and usable, we have started collaborating with ScienceFlows, a research group on disinformation based on Universidad de Valencia. We have been able to test the methodology and our verification template, thanks to the I Verificatón on Wikipedia, a virtual event that we organized to verify information about COVID-19 in Spanish Wikpedia on June 25.

On the same day, and after the Verificaton, we also hosted a panel called “I Wikimedia Meeting on Fighting Disinformation in Wikipedia”, that was focused on how different affiliates from the Spanish Speaking Wikimedia Movement are fighting disinformation. Presentations from Wikimedia Argentina, Wikimedia Chile, Wikimedia Mexico, Wikimedia España and the Wikimedia Foundation were broadcasted on the live session and interesting discussion took place.

Both events, together with the session “DEMUD in accessible language” mentioned in the DSM Directive Transposition point, took place during esLibre, the national free software conference in Spain that this year was held completely virtually. Wikimedia España has been a collaborating partner for the conference since 2020 and we have curated and coordinated the track for free knowledge and culture during the last 2 years.

Supporting the Spanish Speaking Movement and other target organizations

This line of work focuses on shaping and promoting favorable policies to nurture and preserve free knowledge and that also has to do with providing information to our communities on how free knowledge is being challenged by the current (and future) regulatory field.

To address this, at the beginning of the year, we launched a series of video-interviews to help our community understand how the Public Policy arena at EU and Spain level will affect the Wikimedia Projects and values in the coming months.

We interviewed:

  • Diego Naranjo, Head of Public Policy at eDri, to talk about the regulation of the digital ecosystem at EU level.
  • Ariadna Matas, Policy Advisor at Europeana, to talk about the DSM Directive and its transposition to Spanish law.
  • Simona Levi, Co-founder at Xnet, to talk about advocacy for free knowledge.

End of the Public Policy & Institutional Relations programme

In the strategy for the period 2022-2024 we stopped focusing on this programme because the WMES Board proposed other work objectives, more focused on the community; and it was assessed that with only two salaried staff, it is insufficient to carry out the programme adequately.

At the last general assembly of the association, where we approved the new strategy 2022-2024 and the activity plan for 2022, a group of members with an interest in public policy and regulation commented that they could send us proposals to discuss with the members in order to have common positions as an association and to be able to take part in information and participation forums.

Objective Goal Status
Increase awareness and support for our public policy agenda Getting at least 40 signatures to support our amendments to the DSM Directive transposition draft into the Spanish law
195%
Working in coordination with partners to identify the largest barriers to producing and accessing free knowledge and contributing to create changes in policy and practice that support the vision of the Wikimedia Movement Setting up a collaboration line with at least 3 organizations/researchers to support our work on fight against desinformation in the Wikimedia Projects
33,33%

Spending update Final edit

Please link to a detailed financial report for your spending during the grant period. This should be in the same format as your detailed budget from your Simple APG application. Spending WMES 2021

Please include the total amount of Simple APG funds you spent during the grant period:

  • 96.383,84 €

Grant Metrics Reporting Final edit

Metrics, targets and results: grants metrics worksheet here.