Grants:Programs/Wikimedia Community Fund/Consolidando el futuro del conocimiento libre en México./Final Report

Final Learning Report

Report Status: Under review

Due date: 2023-07-30T00:00:00Z

Funding program: Wikimedia Community Fund

Report type: Final

Application Midpoint Learning Report

This is an automatically generated Meta-Wiki page. The page was copied from Fluxx, the grantmaking web service of Wikimedia Foundation where the user has submitted their midpoint report. Please do not make any changes to this page because all changes will be removed after the next update. Use the discussion page for your feedback. The page was created by CR-FluxxBot.


General information edit

This form is for organizations, groups, or individuals receiving Wikimedia Community Funds or Wikimedia Alliances Funds to report on their final results. See the midpoint report if you want to review the midpoint results.

  • Name of Organization: Wikimedia México
  • Title of Proposal: Consolidando el futuro del conocimiento libre en México.
  • Amount awarded: 206632.18 USD, 4021020 MXN
  • Amount spent: 3961050 MXN

Part 1 Understanding your work edit

1. Briefly describe how your proposed activities and strategies were implemented.

De entre el total de las actividades de la organización, son cinco los ejes pensados y planificados para suscitar un cambio social: el primero centrado en crecer y retener el número de personas participantes en Wikimedia México, incrementar la participación de docentes e instituciones educativas en los proyectos Wikimedia, la participación de personas identificadas a sí mismas como mujeres y el fortalecimiento institucional que nos ayude a asegurar el funcionamiento del capítulo, así como el desarrollo de la planeación estratégica.

Con el fin de fomentar la ampliación y la retención de las personas editoras, el área de Comunidad organizó encuentros comunitarios y realizó una serie de Talleres No Wiki, es decir, oportunidades educativas en temas externos a los proyectos Wikimedia pero necesarios para la interacción entre la comunidad. Para el área de Educación, los objetivos planteados dieron como resultado la creación de cursos en línea, la creación de materiales y recursos didácticos y una ronda amplia de presentaciones del libro WikiEducación. Prácticas y experiencias educativas en México con Wikipedia y otros recursos abiertos que se complementaron con actividades paralelas de formación en la misma ocasión. Dicho modelo se realizó en 11 instituciones educativas de México. En todas estas actividades el enfoque de género es transversal y determinante en su desarrollo. Estos primeros ejes están articulados, esencialmente, con eventos de edición como editatones y editatonas así como talleres de los proyectos Wikimedia. Como parte del desarrollo institucional, realizamos una serie de reuniones, entrevistas y formularios para la comunidad, mesa directiva, personas socias con la consultoría externa y staff con el fin de obtener el feedback específico para construir de manera colectiva la organización que queremos.

2. Were there any strategies or approaches that you felt were effective in achieving your goals?

Realizar la planeación estratégica representó un gran reto pero la mejor estrategia fue plantear el contexto interno y externo al que nos enfrentamos, debatir y llegar a acuerdos entre la comunidad y hacer transversales las líneas estratégicas aprobadas por la comunidad (Defensa del conocimiento libre: defender los principios del conocimiento libre ante las amenazas y restricciones al derecho a la educación y el acceso a la cultura; Sociedad del conocimiento libre: fomentar el desarrollo de una sociedad del conocimiento basada en los principios de la cultura libre; Descentralización del conocimiento libre: fomentar el crecimiento, desarrollo y participación de las comunidades en el territorio mexicano y América Central; Reducción de la brecha de género: defender y fomentar la participación de mujeres en los proyectos Wikimedia e internet; y Desarrollo sostenible: Promover el desarrollo sostenible de la comunidad de Wikimedia México) nos sirvió para poder detallar el cómo.

3. Would you say that your project had any innovations? Are there things that you did very differently than you have seen them done by others?

Después de 8 años de realizar editatonas pudimos identificar algunos detalles que se podrían mejorar si tuviéramos tiempo por lo que, junto con el Instituto de las Mujeres Regias y el LabNL, hicimos un prototipo de la Escuela de Mujeres Wikipedistas la cual consistió en una capacitación de 6 sesiones con una duración de 2 horas en donde abordamos a profundidad temas como la relevancia enciclopédica, las fuentes fiables, el lenguaje inclusivo, Wikimedia Commons, Wikidata, el borrado de artículos y cómo hacer o editar un artículo en Wikipedia, entre otros.

En este piloto asistieron 20 mujeres de forma regular a las sesiones en donde se propiciaron las condiciones para abrir el diálogo y debate sobre la información compartida y que muchas de ellas hasta la fecha continúan editando y participando en las Editatonas y eventos organizados por Wikimedia México.

4. Please describe how different communities participated and/or were informed about your work.

Nuestro principal canal de comunicación son las redes sociodigitales, tratamos de estar en todas las plataformas para tener interacción con un mayor número de personas, también es el espacio en donde más nos contactan para invitarnos a eventos y generar alianzas.

También hemos tenido presencia en medios de comunicación, con la publicación de algunas convocatorias así como entrevistas en temas relacionados con brecha de género y tecnología, educación y Wikipedia en general. Asimismo contamos con los grupos en Telegram (que preferimos porque no muestra de forma pública el número telefónico) para informar de eventos, por ejemplo para el caso de la Escuela de Mujeres Wikipedistas la convocatoria en el canal de Editatona y de ahí se inscribieron varias participantes. Y para rendición de cuentas se actualizan los informes mensuales en Meta y se hace un informe bimestral para personas asociadas, además que en la reunión de fin de año se hace un conteo de todas las actividades y logros.

5. Documentation of your impact. Please use the two spaces below to share files and links that help tell your story and impact. This can be documentation that shows your results through testimonies, videos, sound files, images (photos and infographics, etc.) social media posts, dashboards, etc.

  • Upload Documents and Files
  • Here is an additional field to type in URLs.
https://diff.wikimedia.org/es/2023/01/19/escuela-de-mujeres-wikipedistas-en-mexico/

6. To what extent do you agree with the following statements regarding the work carried out with the support of this Fund? You can choose “not applicable” if your work does not relate to these goals.

Our efforts during the Fund period have helped to...
A. Bring in participants from underrepresented groups Strongly agree
B. Create a more inclusive and connected culture in our community Strongly agree
C. Develop content about underrepresented topics/groups
D. Develop content from underrepresented perspectives Strongly agree
E. Encourage the retention of editors
F. Encourage the retention of organizers Agree
G. Increased participants' feelings of belonging and connection to the movement. Strongly agree

7. Is there anything else you would like to share about how your efforts helped to bring in participants and/or build out content, particularly for underrepresented groups?

La articulación de los esfuerzos tiene un elemento clave en la escucha permanente de la comunidad, tener en mente a quien queremos llegar y trazar alianzas y redes. Nuestro mejor ejemplo es la lucha contra la brecha de género para la cual hemos tendido redes con colectivas feministas lo cual ha ayudado a llegar a otros sitios y nuevas interlocutoras, sin descuidar a las que nos abrieron brecha.

Después de un par de editatonas en Nuevo León logramos identificar que había una comunidad que estaba dispuesta a construir y participar en proyectos innovadores, hicimos la Escuela de Mujeres Wikipedistas y varias participantes de las editatonas invitaron a amigas que sabían que podría interesarles el proyecto, fue un grupo muy constante que sigue unido y participando en los proyectos Wikimedia.

Part 2: Your main learning edit

8. In your application, you outlined your learning priorities. What did you learn about these areas during this period?

Nos ayudó tener preguntas guía para poder contabilizar nuestros aprendizajes.

La misión de los proyectos Wikimedia tiene en sus características un perfil específico de persona contribuyente. El movimiento mismo ha tratado de encontrar respuestas a cómo tanto retener como convocar a las personas a convertirse en personas voluntarias.

Sabemos que avanzamos en ser más inclusivos en nuestros eventos porque a lo largo de los años hemos intentado estrategias diferentes que puedan incluir diversidad, equidad e inclusión. En el primer aspecto, participamos en la iniciativa internacional Queering Wikipedia realizando un editatón y un conversatorio, así como un Editatón LGBTIQ+. Con algunas de las personas convocadas a dichas actividades hemos conversado adicionalmente en la necesidad de reforzar este eje mediante la realización de actividades que puedan suscitar un diálogo en la mejor forma de incluir las diversidades.

Hemos logrado estar más presentes en más sitios de México, abarcando geográficamente Michoacán, Tamaulipas, Baja California y Tlaxcala, cuatro estados adicionales y sostener el esfuerzo estratégico de retención y fomento a la misión Wikimedia en otros estados, incluyendo la segunda ciudad en importancia en México, Monterrey. En está última la combinación de esfuerzos voluntarios, institucionales y gubernamentales está consolidando una comunidad local activa y vibrante.

9. Did anything unexpected or surprising happen when implementing your activities?

En este año el programa de Comunidad y el de Género se fusionaron en la parte operativa debido a la reducción de presupuesto, atender y dar seguimiento a ambos programas fue un gran reto, sobre todo en los meses de marzo y abril por la conmemoración del Día Internacional de la Mujer, por lo que hay una mayor demanda de Editatonas y actividades relacionadas con el programa de género, por lo que se le dió prioridad a estos eventos y se descuidaron las actividades del programa de Comunidad.

Sin embargo, gracias al apoyo de personas voluntarias y organizadoras logramos realizar 29 actividades del programa de Género.

10. How do you hope to use this learning? For instance, do you have any new priorities, ideas for activities, or goals for the future?

Nos dimos cuenta que pese a que haya mucha voluntad, es muy difícil que se disfruten las actividades cuando tienes esa carga de trabajo. Por lo que para la siguiente subvención incluimos la plaza de Género a tiempo completo, ya que junto con Educación, es el programa más demandante del capítulo.

11. If you were sitting with a friend to tell them one thing about your work during this fund, what would it be (think of inspiring or fascinating moments, tough challenges, interesting anecdotes, or anything that feels important to you)?

Realizamos el Segundo Encuentro #JuntasEnInternet con charlas y talleres con temas como contención para personas receptoras de violencia, invisibilización como violencia, seguridad digital, acceso a datos presupuestales y de participación ciudadana, regulación sobre la violencia digital en México, una sesión introductoria al lenguaje de programación R, un espacio para compartir cómo queremos vivir internet, una sesión de catarsis, otra de relajación/yoga y un espacio de movimiento expresivo femenino.

Participaron mujeres de distintos lugares del país para tener un espacio de diálogo y toma de acción sobre temas urgentes, convirtiéndose en foro de intercambio, de encuentro seguro en donde podemos ser vulnerables pero al mismo tiempo, sabernos poderosas porque nos tenemos a nosotras.

12. Please share resources that would be useful to share with other Wikimedia organizations so that they can learn from, adapt or build upon your work. For instance, guides, training material, presentations, work processes, or any other material the team has created to document and transfer knowledge about your work and can be useful for others. Please share any specific resources that you are creating, adapting/contextualizing in ways that are unique to your context (i.e. training material).

  • Upload Documents and Files
  • Here is an additional field to type in URLs.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WikiEducaci%C3%B3n._Pr%C3%A1cticas_y_experiencias_educativas_de_M%C3%A9xico_con_Wikipedia_y_otros_recursos_abiertos.pdf

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Nosotras_escribimos_Wikipedia._Participaci%C3%B3n_de_las_mujeres_en_la_enciclopedia_libre_y_colaborativa_en_Internet.pdf

Part 3: Metrics edit

13a. Open and additional metrics data

Open Metrics
Open Metrics Description Target Results Comments Methodology
Participación de mujeres % de mujeres en las actividades del capítulo. 30 N/A N/A Dashboard y formularios de registro
Diversidad geográfica % de actividades fuera de CDMX. 30 30 N/A Lista de eventos con información de lugares.
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Additional Metrics
Additional Metrics Description Target Results Comments Methodology
Number of editors that continue to participate/retained after activities N/A N/A N/A N/A N/A
Number of organizers that continue to participate/retained after activities Organizadores que continúan participando después de las actividades. 4 24 N/A N/A
Number of strategic partnerships that contribute to longer term growth, diversity and sustainability Nuevas alianzas estratégicas que contribuyen al crecimiento, la diversidad y la sostenibilidad a largo plazo

5 alianzas de instituciones educativas.

5 14 N/A N/A
Feedback from participants on effective strategies for attracting and retaining contributors N/A N/A N/A N/A N/A
Diversity of participants brought in by grantees N/A N/A N/A N/A N/A
Number of people reached through social media publications Número de nuevas personas seguidoras en redes

1000 nuevas personas seguidoras en Twitter 500 nuevas personas seguidoras en Facebook 200 nuevas personas seguidoras en Instagram

1700 2009 N/A Reportes de redes sociales
Number of activities developed Número de actividades realizadas por el capítulo 75 127 N/A Dashboards
Number of volunteer hours N/A N/A N/A N/A N/A

13b. Additional core metrics data.

Core Metrics Summary
Core metrics Description Target Results Comments Methodology
Number of participants Participantes (personas que asisten o se benefician de las actividades de la propuesta, ya sea en persona o virtualmente. No incluye a los seguidores de las redes sociales, los donantes u otras personas que no participen directamente) 1000
Number of editors Personas que editan los proyectos de Wikimedia, creando o mejorando el contenido. 500
Number of organizers
Number of new content contributions per Wikimedia project
Wikimedia Project Description Target Results Comments Methodology
Wikipedia N/A 2500 N/A N/A N/A
Wikimedia Commons N/A 2500 N/A N/A N/A
Wikidata N/A 250 N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A

14. Were there any metrics in your proposal that you could not collect or that you had to change?

No

15. If you have any difficulties collecting data to measure your results, please describe and add any recommendations on how to address them in the future.

N/A

16. Use this space to link or upload any additional documents that would be useful to understand your data collection (e.g., dashboards, surveys you have carried out, communications material, training material, etc).

  • Upload Documents and Files
  • Here is an additional field to type in URLs.
N/A

Part 4: Organizational capacities & partnerships edit

17. Organizational Capacity

Organizational capacity dimension
A. Financial capacity and management This has grown over the last year, the capacity is high
B. Conflict management or transformation This has grown over the last year, the capacity is high
C. Leadership (i.e growing in potential leaders, leadership that fit organizational needs and values) This has grown over the last year, the capacity is high
D. Partnership building This has grown over the last year, the capacity is high
E. Strategic planning This capacity has grown but it should be further developed
F. Program design, implementation, and management This capacity has grown but it should be further developed
G. Scoping and testing new approaches, innovation This has grown over the last year, the capacity is high
H. Recruiting new contributors (volunteer) This capacity has grown but it should be further developed
I. Support and growth path for different types of contributors (volunteers) This capacity has grown but it should be further developed
J. Governance This has grown over the last year, the capacity is high
K. Communications, marketing, and social media This has grown over the last year, the capacity is high
L. Staffing - hiring, monitoring, supporting in the areas needed for program implementation and sustainability This has grown over the last year, the capacity is high
M. On-wiki technical skills This has grown over the last year, the capacity is high
N. Accessing and using data This capacity has grown but it should be further developed
O. Evaluating and learning from our work This capacity is low, and we should prioritise developing it
P. Communicating and sharing what we learn with our peers and other stakeholders
N/A
N/A

17a. Which of the following factors most helped you to build capacities? Please pick a MAXIMUM of the three most relevant factors.

Formal training provided by the Wikimedia Foundation, Peer to peer learning with other community members in conferences/events, Formal training provided by a Wikimedia Movement organizing group (i.e., Affiliates, Grantees, Regional or Thematic Hub, etc.)

17b. Which of the following factors hindered your ability to build capacities? Please pick a MAXIMUM of the three most relevant factors.

Lack of awareness of capacity building needs, Lack of volunteer time to participate in capacity building/training, Barriers to access training because of language

18. Is there anything else you would like to share about how your organizational capacity has grown, and areas where you require support?

N/A

19. Partnerships over the funding period.

Over the fund period...
A. We built strategic partnerships with other institutions or groups that will help us grow in the medium term (3 year time frame) Strongly agree
B. The partnerships we built with other institutions or groups helped to bring in more contributors from underrepresented groups Strongly agree
C. The partnerships we built with other institutions or groups helped to build out more content on underrepresented topics/groups Strongly agree

19a. Which of the following factors most helped you to build partnerships? Please pick a MAXIMUM of the three most relevant factors.

Permanent staff outreach, Board members’ outreach, Volunteers from our communities

19b. Which of the following factors hindered your ability to build partnerships? Please pick a MAXIMUM of the three most relevant factors.

Local policies or other legal factors

20. Please share your learning about strategies to build partnerships with other institutions and groups and any other learning about working with partners?

  • Escucha activa y la sistematización de la experiencia previa de aciertos y errores.
  • Entender que a veces se tiene que sortear la institucionalidad interna, procesos que son ajenos al entusiasmo y al trabajo de Wikimedia México
  • Contar con elementos que ayuden a romper la barrera de la aún existente desconfianza que se puede generar en algunas áreas en algunas instituciones con formaciones más tradicionales
  • Proveer todo lo posible a nuestras contrapartes para dar certeza, ya sea por medio de reuniones con minutas, documentos informativos y explicativos, así como oportunidades educativas y de formación internas para una mejor comprensión de la importancia de las alianzas establecidas y sobre la implementación de los programas en si.

Part 5: Sense of belonging and collaboration edit

21. What would it mean for your organization to feel a sense of belonging to the Wikimedia or free knowledge movement?

Wikimedia México es parte del movimiento Wikimedia es nuestra columna vertebral, hemos atestiguado muchos de los cambios y transformaciones hacia un camino del cual compartimos objetivos.

La pertenencia de Wikimedia México al movimiento del conocimiento es tan fundamental que viene implícita en nuestras líneas estratégicas. Nos enfocamos en el fortalecimiento institucional para garantizar la sostenibilidad a largo plazo, cuidando los recursos destinados al crecimiento del capítulo y concentrándonos en realizar actividades acordes e incluyentes. Asimismo promovemos el desarrollo de liderazgos, dentro de la comunidad, en todo el país que incentiven una participación más activa.

22. How has your (for individual grantees) or your group/organization’s (for organizational grantees) sense of belonging to the Wikimedia or free knowledge movement changed over the fund period?

Stayed the same

23. If you would like to, please share why it has changed in this way.

N/A

24. How has your group/organization’s sense of personal investment in the Wikimedia or free knowledge movement changed over the fund period?

Stayed the same

25. If you would like to, please share why it has changed in this way.

N/A

26. Are there other movements besides the Wikimedia or free knowledge movement that play a central role in your motivation to contribute to Wikimedia projects? (for example, Black Lives Matter, Feminist movement, Climate Justice, or other activism spaces) If so, please describe it below.

El movimiento feminista, y las alianzas con colectivas feministas, ha sido determinante para el crecimiento de Editatona, ya que la mayoría de eventos se han realizado con activistas y grupos que defienden los derechos de las mujeres.

Supporting Peer Learning and Collaboration edit

We are interested in better supporting peer learning and collaboration in the movement.

27. Have you shared these results with Wikimedia affiliates or community members?

Yes

27a. Please describe how you have already shared them. Would you like to do more sharing, and if so how?

28. How often do you currently share what you have learned with other Wikimedia Foundation grantees, and learn from them?

We do this regularly (at least once a month)

29. How does your organization currently share mutual learning with other grantees?

Cotidianamente tenemos un diálogo entre las distintas personas integrantes de los afiliados y hemos compartido en diversas clínicas y conversatorios; y específicamente dos de los programas nuevos de WMMX de este financiamiento los compartimos en Iberoconf 2023 en Bogotá, Colombia: los talleres no wiki explicando exactamente en qué consistían y cómo nos ayudaban a fomentar la permanencia de la comunidad teniendo aprendizajes en otras áreas pero que se pueden replicar en los proyectos Wikimedia; y la Escuela de Mujeres Wikipedistas con otras compañeras que trabajan la reducción de brecha de género en los proyectos Wikimedia.

Part 6: Financial reporting and compliance edit

30. Please state the total amount spent in your local currency.

3961050

31. Local currency type

MXN

32. Please report the funds received and spending in the currency of your fund.

  • Upload Documents, Templates, and Files.
  • Report funds received and spent, if template not used.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VNtDu_pWDdKZDn_jAXrjQ9K8HeTwqYrNz5l-Pp7jXVY/edit?usp=sharing

33. If you have not already done so in your budget report, please provide information on changes in the budget in relation to your original proposal.

N/A

34. Do you have any unspent funds from the Fund?

34a. Please list the amount and currency you did not use and explain why.

542, 164 MXN

Varios gastos que teníamos planificados fueron absorbidos por instituciones con quienes tenemos alianzas; la asamblea anual se llevó a cabo en la reunión de fin de año; y ahorramos en varios venues porque fueron en espacios gratuitos o que por alguna alianza no tuvimos que pagar

34b. What are you planning to do with the underspent funds?

B. Propose to use them to partially or fully fund a new/future grant request with PO approval

34c. Please provide details of hope to spend these funds.

N/A

35. Are you in compliance with the terms outlined in the fund agreement?

As required in the fund agreement, please report any deviations from your fund proposal here. Note that, among other things, any changes must be consistent with our WMF mission, must be for charitable purposes as defined in the grant agreement, and must otherwise comply with the grant agreement.

36. Are you in compliance with all applicable laws and regulations as outlined in the grant agreement?

Yes

37. Are you in compliance with provisions of the United States Internal Revenue Code (“Code”), and with relevant tax laws and regulations restricting the use of the Funds as outlined in the grant agreement? In summary, this is to confirm that the funds were used in alignment with the WMF mission and for charitable/nonprofit/educational purposes.

Yes

38. If you have additional recommendations or reflections that don’t fit into the above sections, please write them here.